|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ZÜBEYDE KUMBIÇAK (zkumbicak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı hayvanlarda genom yapı ve organizasyonunun kromozom ve gen seviyesinde anlaşılmasını ve genom araştırmalarında kullanılan ileri sitogenetik ve moleküler tekniklerin öğrenilmesine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sitogenetiğin tanımı ve kromozom çalışmalarının amacını açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kromozomların yapısı ve çeşitlerini açıklayabilir. |
PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-4 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir PÇ-5 Moleküler Biyoloji ve genetik alanındaki uygulamalarda, toplumsal ve evrensel değerlere duyarlı, ülke öncelikli alanlarını gözeten, araştıran ve bu konularda üretim yapan ve katkı sağlayan, etik ve sorumluluk sahibi birey olur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Hayvanlardan in vivo ve in vitro kromozom elde etme yöntemlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kromozom boyama ve bantlama tekniklerini açıklayabilir. |
PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Daimi preparat yapma yöntemlerini açıklayabilir |
PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Karyotip ve idiotip, kromozomların sentromer indekisi, kol oranı ve relatif uzunluklarını belirleyip değerlendirebilir |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Karyotip ve idiyogram yapılmasında bilgisayar programları kullanabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | İn situ hibridizasyon teknikleri ile kromozomal çalışmalar yapımını açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-9 | Eşey hücreleri ile çalışma yöntemlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-10 | Memeli kromozom analizi ve sıralamasında flow sitometri kullanımını açıklayabilir. |
PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-11 | Sayısal ve yapısal kromozom anomalilerini tanımlayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-12 | Genetik danışmalık alanıyla ilgili temel bilgileri açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sitogenetiğin tanımı ve kromozom çalışmalarının amacı, kromozomların yapısı ve çeşitleri, hayvanlardan in vivo ve in vitro kromozom elde etme yöntemleri, kromozom preparatlarının yapım teknikleri, kromozom boyama ve bantlama teknikleri, daimi preparat yapma yöntemleri, karyotip ve idiotip, kromozomların sentromer indekisi, kol oranı ve relatif uzunlukların belirlenmesi ve değerlendirilmesi, karyotip ve idiyogram yapılmasında kullanılan programlar, kromozomların belirlenmesinde İn situ hibridizasyon teknikleri, eşey hücreleri ile karyotip yapma yöntemleri, kromozom analizi ve sıralaması uygulanmalarında flow sitometri, genetik danışmalık. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sitogenetiğin tanımı ve kromozom çalışmalarının amacı | Anlatma Yöntemi |
2 | Kromozomların yapısı ve çeşitleri | Anlatma Yöntemi |
3 | Sayısal ve yapısal kromozom anomalileri, | Anlatma Yöntemi |
4 | Hayvanlardan in vivo ve in vitro kromozom elde etme yöntemleri | Anlatma Yöntemi |
5 | Hayvanlarda kromozom preparatlarının yapım teknikleri, | Anlatma Yöntemi |
6 | Eşey hücreleri ile çalışma yöntemleri, | Anlatma Yöntemi |
7 | Kromozom boyama ve bantlama teknikleri, | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kromozom boyama ve bantlama teknikleri, | Anlatma Yöntemi |
10 | Daimi preparat yapma yöntemleri, | Anlatma Yöntemi |
11 | Karyotip ve idiotip, kromozomların sentromer indekisi, kol oranı ve relatif uzunlukların belirlenmesi değerlendirilmesi | Anlatma Yöntemi |
12 | Karyotip ve idiyogram yapılmasında kullanılan programlar | Anlatma Yöntemi |
13 | Memeli kromozom analizi ve sıralamasında uygulanmasında flow sitometri | Anlatma Yöntemi |
14 | İn situ hibridizasyon teknikleri, | Anlatma Yöntemi |
15 | Genetik danışmalık | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Sitogenetik Prof. Dr. M. TOPAKTAŞ, Prof. Dr. E. RENCÜZOĞULLARI, | |
2 | Popescu, P., Hayes, H., Dutrillaux, B., "Techniques in Animal Cytogenetics", Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2000 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı ve sunumları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 8 | 40 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 8 | 40 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 6 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |