|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ZÜBEYDE KUMBIÇAK (zkumbicak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, farklı organizasyon düzeyindeki canlılarda gen anlatımının düzenlenmesinde işlev gören faktör ve mekanizmalara yönelik bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Gen kavramını tanımlayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Genlerin yapısını ve kapsamı açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Prokaryotlarda ve ökaryotlarda transkripsiyonel düzenlemenin prensipleri açıklayabilir. |
PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Transkripsiyonun başlayabilmesi için ve başladıktan sonraki basamaklarda gerekli olan gen düzenlenmelerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-5 Moleküler Biyoloji ve genetik alanındaki uygulamalarda, toplumsal ve evrensel değerlere duyarlı, ülke öncelikli alanlarını gözeten, araştıran ve bu konularda üretim yapan ve katkı sağlayan, etik ve sorumluluk sahibi birey olur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Gen anlatımının kontrolünde alternatif yolakları açıklayabilir. |
PÇ-5 Moleküler Biyoloji ve genetik alanındaki uygulamalarda, toplumsal ve evrensel değerlere duyarlı, ülke öncelikli alanlarını gözeten, araştıran ve bu konularda üretim yapan ve katkı sağlayan, etik ve sorumluluk sahibi birey olur PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Post-transkripsiyonel gen anlatımının prokaryotik ve ökaryotik sistemlerdeki düzenlenme basamaklarını açıklayabilir. |
PÇ-5 Moleküler Biyoloji ve genetik alanındaki uygulamalarda, toplumsal ve evrensel değerlere duyarlı, ülke öncelikli alanlarını gözeten, araştıran ve bu konularda üretim yapan ve katkı sağlayan, etik ve sorumluluk sahibi birey olur PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Gen translasyonun moleküler mekanizmasını açıklayabilir. |
PÇ-4 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir PÇ-5 Moleküler Biyoloji ve genetik alanındaki uygulamalarda, toplumsal ve evrensel değerlere duyarlı, ülke öncelikli alanlarını gözeten, araştıran ve bu konularda üretim yapan ve katkı sağlayan, etik ve sorumluluk sahibi birey olur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Post-translasyonel gen anlatımının prokaryotik ve ökaryotik sistemlerde düzenlenme basamaklarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-9 | Epigenetik faktörlerin gen ifadesindeki rolünü düzenlenmesini açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-10 | Hücre bölünmesi, gelişme ve farklılaşma ile gen anlatımının düzenlenmesi arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Gen kavramı, genlerin yapısı, prokaryotlarda ve ökaryotlarda transkripsiyonel düzenlemenin prensipleri,gen anlatımının kontrolünde alternatif yolaklar, prokaryotik ve ökaryotik sistemlerdeki post-transkripsiyonel gen anlatımının düzenlenme basamakları, gen translasyonun moleküler mekanizmasını, post-translasyonel gen anlatımının prokaryotik ve ökaryotik sistemlerde düzenlenme basamakları, epigenetik faktörlerin gen ifadesindeki rolü, hücre bölünmesi, gelişme ve farklılaşma ile gen anlatımının düzenlenmesi arasındaki ilişki | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Genler, genlerin yapısı ve kapsamı | Anlatma Yöntemi |
2 | Prokaryotlarda transkripsiyonel düzenlemenin prensipleri | Anlatma Yöntemi |
3 | Transkripsiyonun başlamasının düzenlenmesi | Anlatma Yöntemi |
4 | Transkripsiyonun başladıktan sonraki basamaklarda gen düzenlenmesi | Anlatma Yöntemi |
5 | Gen anlatımının kontrolünde alternatif yolaklar | Anlatma Yöntemi |
6 | Post-transkripsiyonel gen anlatımının prokaryotik sistemlerde düzenlenmesi | Anlatma Yöntemi |
7 | Ökaryotlarda transkripsiyonel düzenlemenin prensipleri | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ökaryotlarda transkripsiyonel düzenlemenin korunmuş mekanizmaları | Anlatma Yöntemi |
10 | Post-transkripsiyonel gen anlatımının ökaryotik sistemlerde düzenlenmesi | Anlatma Yöntemi |
11 | Gen translasyonun moleküler mekanizması | Anlatma Yöntemi |
12 | Post-translasyonel gen anlatımının prokaryotik sistemlerde düzenlenmesi | Anlatma Yöntemi |
13 | Post-translasyonel gen anlatımının ökaryotik sistemlerde düzenlenmesi | Anlatma Yöntemi |
14 | Gen anlatımının düzenlenmesinde epigenetik faktörler | Anlatma Yöntemi |
15 | Hücre bölünmesi, gelişme ve farklılaşma ile gen anlatımının düzenlenmesi arasındaki ilişki | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | -Regulation of Gene Expression, 2008, by Gary H. Perdew and Jack P. Vanden Heuvel | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı ve sunumları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 8 | 40 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 8 | 40 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 6 | 30 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |