Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MBG609 - MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (DOKTORA)

Kodu: MBG609 Adı: GEN ANLATIMININ DÜZENLENMESİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ZÜBEYDE KUMBIÇAK (zkumbicak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, farklı organizasyon düzeyindeki canlılarda gen anlatımının düzenlenmesinde işlev gören faktör ve mekanizmalara yönelik bilgi ve becerileri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Gen kavramını tanımlayabilir. PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur
PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Genlerin yapısını ve kapsamı açıklayabilir. PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur
PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Prokaryotlarda ve ökaryotlarda transkripsiyonel düzenlemenin prensipleri açıklayabilir. PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir
PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür
PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Transkripsiyonun başlayabilmesi için ve başladıktan sonraki basamaklarda gerekli olan gen düzenlenmelerini açıklayabilir. PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur
PÇ-5 Moleküler Biyoloji ve genetik alanındaki uygulamalarda, toplumsal ve evrensel değerlere duyarlı, ülke öncelikli alanlarını gözeten, araştıran ve bu konularda üretim yapan ve katkı sağlayan, etik ve sorumluluk sahibi birey olur
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Gen anlatımının kontrolünde alternatif yolakları açıklayabilir. PÇ-5 Moleküler Biyoloji ve genetik alanındaki uygulamalarda, toplumsal ve evrensel değerlere duyarlı, ülke öncelikli alanlarını gözeten, araştıran ve bu konularda üretim yapan ve katkı sağlayan, etik ve sorumluluk sahibi birey olur
PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Post-transkripsiyonel gen anlatımının prokaryotik ve ökaryotik sistemlerdeki düzenlenme basamaklarını açıklayabilir. PÇ-5 Moleküler Biyoloji ve genetik alanındaki uygulamalarda, toplumsal ve evrensel değerlere duyarlı, ülke öncelikli alanlarını gözeten, araştıran ve bu konularda üretim yapan ve katkı sağlayan, etik ve sorumluluk sahibi birey olur
PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Gen translasyonun moleküler mekanizmasını açıklayabilir. PÇ-4 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir
PÇ-5 Moleküler Biyoloji ve genetik alanındaki uygulamalarda, toplumsal ve evrensel değerlere duyarlı, ülke öncelikli alanlarını gözeten, araştıran ve bu konularda üretim yapan ve katkı sağlayan, etik ve sorumluluk sahibi birey olur
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Post-translasyonel gen anlatımının prokaryotik ve ökaryotik sistemlerde düzenlenme basamaklarını açıklayabilir. PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur
PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 Epigenetik faktörlerin gen ifadesindeki rolünü düzenlenmesini açıklayabilir. PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur
PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir
PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 Hücre bölünmesi, gelişme ve farklılaşma ile gen anlatımının düzenlenmesi arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur
PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir
PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Gen kavramı, genlerin yapısı, prokaryotlarda ve ökaryotlarda transkripsiyonel düzenlemenin prensipleri,gen anlatımının kontrolünde alternatif yolaklar, prokaryotik ve ökaryotik sistemlerdeki post-transkripsiyonel gen anlatımının düzenlenme basamakları, gen translasyonun moleküler mekanizmasını, post-translasyonel gen anlatımının prokaryotik ve ökaryotik sistemlerde düzenlenme basamakları, epigenetik faktörlerin gen ifadesindeki rolü, hücre bölünmesi, gelişme ve farklılaşma ile gen anlatımının düzenlenmesi arasındaki ilişki
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Genler, genlerin yapısı ve kapsamı Anlatma Yöntemi
2 Prokaryotlarda transkripsiyonel düzenlemenin prensipleri Anlatma Yöntemi
3 Transkripsiyonun başlamasının düzenlenmesi Anlatma Yöntemi
4 Transkripsiyonun başladıktan sonraki basamaklarda gen düzenlenmesi Anlatma Yöntemi
5 Gen anlatımının kontrolünde alternatif yolaklar Anlatma Yöntemi
6 Post-transkripsiyonel gen anlatımının prokaryotik sistemlerde düzenlenmesi Anlatma Yöntemi
7 Ökaryotlarda transkripsiyonel düzenlemenin prensipleri Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Ökaryotlarda transkripsiyonel düzenlemenin korunmuş mekanizmaları Anlatma Yöntemi
10 Post-transkripsiyonel gen anlatımının ökaryotik sistemlerde düzenlenmesi Anlatma Yöntemi
11 Gen translasyonun moleküler mekanizması Anlatma Yöntemi
12 Post-translasyonel gen anlatımının prokaryotik sistemlerde düzenlenmesi Anlatma Yöntemi
13 Post-translasyonel gen anlatımının ökaryotik sistemlerde düzenlenmesi Anlatma Yöntemi
14 Gen anlatımının düzenlenmesinde epigenetik faktörler Anlatma Yöntemi
15 Hücre bölünmesi, gelişme ve farklılaşma ile gen anlatımının düzenlenmesi arasındaki ilişki Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 -Regulation of Gene Expression, 2008, by Gary H. Perdew and Jack P. Vanden Heuvel
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı ve sunumları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 8 40
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 8 40
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 5 25
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 6 30
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180