|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ÜMİT KUMBIÇAK (umitkumbicak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, genotoksikoloji ile ilgili temel kavramlara, çevresel ajanların genotoksik etki mekanızmalarına ve genotoksik etkinin değerlendirilmesinde kullanılan güncel test yöntemlerine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Genetik toksikolojinin temel prensiplerini tanımlayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-4 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Fiziksel, kimyasal ve biyolojik ajanların olası genotoksik etki mekanizmalarını açıklayabilir. |
PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-4 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Mutasyon tiplerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | DNA onarım mekanizmalarını tanımlayabilir. |
PÇ-4 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir PÇ-5 Moleküler Biyoloji ve genetik alanındaki uygulamalarda, toplumsal ve evrensel değerlere duyarlı, ülke öncelikli alanlarını gözeten, araştıran ve bu konularda üretim yapan ve katkı sağlayan, etik ve sorumluluk sahibi birey olur PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Karsinojenezis ve teratojenesis neden olan mekanizmaları açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Güncel in vivo ve in vitro genotoksisite testlerini ayrıntılı olarak tanımlayabilir. |
PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-5 Moleküler Biyoloji ve genetik alanındaki uygulamalarda, toplumsal ve evrensel değerlere duyarlı, ülke öncelikli alanlarını gözeten, araştıran ve bu konularda üretim yapan ve katkı sağlayan, etik ve sorumluluk sahibi birey olur PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Genetik toksikolojinin tanımı ve kapsamı, fiziksel, kimyasal ve biyolojik ajanların genotoksik etkileri ve etki mekanizmaları, mutasyon tipleri ve oluşum mekanizmaları, DNA onarımı, karsinojenezis, teratojenesis, in vivo ve in vitro genotoksisite testlerine genel bakış, Salmonella / Mikrozom Mutajenite (AMES) Testi, Comet Testi, Gamma H2AX testi, Kardeş Kromatit Değişim (KKD) Testi, Kromozom Anormallikleri (KA) Testi, UDS (unscheduled DNA) Testi, Mikronukleus (MN) Testi, Allium Testi, SMART Testi ve yeni test yöntemleri | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Genetik toksikoloji tanımı, kapsamı ve in vivo ve in vitro sitotoksisite ve genotoksisite testlerine genel bakış | Anlatma Yöntemi |
2 | Genotoksik etkili fiziksel, kimyasal ve biyolojik ajanlar ve etki mekanizmaları ve doz- zaman ilişkisi | Anlatma Yöntemi |
3 | Mutasyon tipleri ve oluşum mekanizmaları, DNA onarımı mekanizmaları | Anlatma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
4 | DNA hasar sinyal yolu ve DNA onarım genlerinin RT-PCR ile ekspresyon analizleri ve UDS (proglanmamış DNA) testi, | Anlatma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
5 | Genotoksisitenin belirlenmesinde PCR, RFLP ve RAPD tekniklerinin kullanımı | Anlatma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
6 | Sitotoksisite test yöntemleri, | Anlatma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
7 | Salmonella / Mikrozom Mutajenite (AMES) Testi, | Anlatma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
8 | Ara Sınav | |
9 | HPRT ve XPRT gen mutasyon testleri, Timidin kinaz (TK) gen mutasyon testi | Anlatma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
10 | Comet Testi, Gamma H2AX testi, | Anlatma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
11 | Kromozom Anormallikleri (KA) Testi, Kardeş Kromatit Değişim (KKD) Testi, | Anlatma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
12 | Mikronukleus (MN) Testi, Allium Testi, | Anlatma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
13 | SMART Testi | Anlatma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
14 | Genotoksik etkilerin belirlenmesinde İn Siliko yaklaşımlar | Anlatma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
15 | Antigenotoksisite | Anlatma Yöntemi, Makale Eleştirisi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | F. (Editor) Ünal And D. (Editor) Yüzbaşıoğlu. Genetic Toxicology. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım 2022 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı ve ders sunumları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 8 | 40 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 8 | 40 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 6 | 30 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |