|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ÜMİT KUMBIÇAK (umitkumbicak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, popülasyon genetiği ile ilgili temel kavramlara, popülasyonun genetik yapısını etkileyen faktörlere ve popülasyonların gen frekanslarındaki değişimlere ilişkin hesaplamalar yapmaya yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Genetik ve popülasyon genetiği ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-4 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Popülasyonların büyüme eğrileri, popülasyon dinamiklerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Hardy-Weinberg prensiplerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur PÇ-4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Gen frekansını değiştiren etmenleri açıklayabilir. |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir PÇ-3 Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunur PÇ-4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Yeni allellerin oluşumu ve seleksiyon ve mutasyon dengesi arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. |
PÇ-5 Moleküler Biyoloji ve genetik alanındaki uygulamalarda, toplumsal ve evrensel değerlere duyarlı, ülke öncelikli alanlarını gözeten, araştıran ve bu konularda üretim yapan ve katkı sağlayan, etik ve sorumluluk sahibi birey olur PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Poligenik kalıtımı popülasyon genetiği açısından açıklayabilir. |
PÇ-4 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir PÇ-5 Moleküler Biyoloji ve genetik alanındaki uygulamalarda, toplumsal ve evrensel değerlere duyarlı, ülke öncelikli alanlarını gözeten, araştıran ve bu konularda üretim yapan ve katkı sağlayan, etik ve sorumluluk sahibi birey olur PÇ-6 Moleküler Biyoloji ve genetik alanında araştırma projesi tasarlama ve bununla ilgili sonuçların değerlendirilmesi ve sunulması konusunda yeterlilik kazanır |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Popülasyon genetiği ile ilgili çalışmalar planlayabilir. |
PÇ-4 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir PÇ-5 Moleküler Biyoloji ve genetik alanındaki uygulamalarda, toplumsal ve evrensel değerlere duyarlı, ülke öncelikli alanlarını gözeten, araştıran ve bu konularda üretim yapan ve katkı sağlayan, etik ve sorumluluk sahibi birey olur |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Genetik ve popülasyon genetiğinde temel kavramlar, popülasyonların büyüme eğrileri, popülasyon dinamikleri, Hardy-Weinberg prensibi, gen ve genotip frekansları, Çoklu alleller ve X bağlantılı özellikler için sıklığı, Gen frekansını değiştiren etmenler; mutasyon ve etkileri, göç; gen akışı ve genetik sürüklenme, seleksiyon, mutasyon, heterozigotların seçimi, küçük popülasyonlar ve gen frekansı değişimi, kendileme ve gen frekansı değişimi, etkili popülasyon büyüklüğü, akrabalı yetiştirme ebeveynlik katsayısı, populasyonlarda rastgele çiftleşme, genetik varyasyon, poligenik kalıtım, kantitatif genetik ve kalıtılabilirlik. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Genetik ve popülasyon genetiğinde temel kavramlar, | Anlatma Yöntemi |
2 | Popülasyonların büyüme eğrileri, popülasyon dinamikleri, | Anlatma Yöntemi |
3 | Hardy-Weinberg prensibi, gen ve genotip frekansları, | Anlatma Yöntemi |
4 | Çoklu alleller ve X bağlantılı özellikler için sıklığı, | Anlatma Yöntemi |
5 | Gen frekansını değiştiren etmenler; mutasyon ve etkileri, göç; gen akışı ve genetik sürüklenme, | Anlatma Yöntemi |
6 | Seleksiyon; gamet seleksiyonu, zigot seleksiyonu, resesif ve dominantlara genlere karşı seleksiyon, | Anlatma Yöntemi |
7 | Gen frekansları değişimi, doğal seleksiyon, mutasyon, | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yeni allellerin oluşumu ve seleksiyon ve mutasyon dengesi, | Anlatma Yöntemi |
10 | Heterozigotların seçimi, küçük popülasyonlar ve gen frekansı değişimi, | Anlatma Yöntemi |
11 | Kendileme ve gen frekansı değişimi, etkili popülasyon büyüklüğü. | Anlatma Yöntemi |
12 | Akrabalı yetiştirme ebeveynlik katsayısı, | Anlatma Yöntemi |
13 | Populasyonlarda rastgele çiftleşme, genetik varyasyon, | Anlatma Yöntemi |
14 | Poligenik kalıtım, | Anlatma Yöntemi |
15 | Kantitatif genetik ve kalıtılabilirlik. | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Population Genetics, 2009. Matthew B. Hamilton. Wiley-Blackwell, UK | |
2 | Principles of Population Genetics Hartl, D.L & A.G Clark, 2007 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı ve ders sunumları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 8 | 40 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 5 | 8 | 40 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 6 | 30 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |