|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ZELİHA LEBLEBİCİ (zleblebici@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Ekonomik yönden önemli olan bitkilerde genetik ve sitogenetik esaslardan yararlanılarak bitki cins, tür ve çeşitlerinin genetik yapısını yetiştirici ve tüketicinin istekleri doğrultusunda planlı bir şekilde değiştirme ve geliştirmeyi amaçlar |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunabilir |
PÇ-1 Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel konular hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Temel Moleküler Biyoloji bilgisi edinir |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-2 | Dünyada ve Türkiye’de bitki yetiştiriciliğinde sağlanan yeni gelişmeleri takip edebilir |
PÇ-4 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir PÇ-7 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme yeteneği kazanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-3 | Bölgesel çapta sorumluluk kapsamsında illerdeki doğal florada bulunan meyve gen kaynaklarını araştırabilir |
PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-12 Bilimsel süreçlerin temel işleyişlerini açıklar, eleştirel tartışır ve problemleri uygun istatistik ve hesaplama yöntemleri kullanarak çözer, moleküler biyoloji ve genetik araştırma problemlerinin çözümü için halen kullanılanlar arasından sonuca götürecek çağdaş deneysel ve teorik yaklaşımları seçer |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Moleküler İşaretleyicilerin tanımı, tipleri, ıslah çalışmalarında moleküler markörlerin önemi, uygulamalarında kullanılan tekniksel yaklaşımların (Nükleik asit izolasyonu, Polimeraz Zincir Reaksiyonu, PAGE, Kapiler elektroforez, Dizi analizi) incelenmesi, PZR’a dayalı moleküler işaretleyici AFLP (Amplified Fragment Length Polymorphism) prensibi ve metot uygulamaları, SSR(Simple Sequence Repeats, Mikrosatellit) prensibi ve metot uygulamaları, SNP (Single Nucleotid Polymorphism) prensibi ve metot uygulamaları, SSR tespit yöntemleri ve SNP tespit yöntemleri hakkında bilgi verilir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Seleksiyon çalışmaları | Makale okuma, Tartışma, Değerlendirme |
2 | İntrodüksiyon çalışmaları | Makale okuma, Tartışma, Değerlendirme |
3 | Adaptasyon çalışmaları | Makale okuma, Tartışma, Değerlendirme |
4 | Melezleme çalışmaları | Makale okuma, Tartışma, Değerlendirme |
5 | İn vitro çalışmaları | Makale okuma, Tartışma, Değerlendirme |
6 | Moleküler yöntemler | Makale okuma, Tartışma, Değerlendirme |
7 | Moleküler İşaretleyicilerin tanımı, tipleri | Makale okuma, Tartışma, Değerlendirme |
8 | Ara Sınav | |
9 | Islah çalışmalarında moleküler markörlerin önemi | Makale okuma, Tartışma, Değerlendirme |
10 | Kullanılan tekniksel yaklaşımların (Nükleik asit izolasyonu, Polimeraz Zincir Reaksiyonu, PAGE, Kapiler elektroforez, Dizi analizi) incelenmesi, | Makale okuma, Tartışma, Değerlendirme |
11 | PZR’a dayalı moleküler işaretleyici AFLP (Amplified Fragment Length Polymorphism) prensibi ve metot uygulamaları | Makale okuma, Tartışma, Değerlendirme |
12 | SSR(Simple Sequence Repeats, Mikrosatellit) prensibi ve metot uygulamaları | Makale okuma, Tartışma, Değerlendirme |
13 | SNP (Single Nucleotid Polymorphism) prensibi ve metot uygulamaları, | Makale okuma, Tartışma, Değerlendirme |
14 | SNP (Single Nucleotid Polymorphism) prensibi ve metot uygulamaları, | Makale okuma, Tartışma, Değerlendirme |
15 | SSR tespit yöntemleri ve SNP tespit yöntemlerinin açıklanması | Makale okuma, Tartışma, Değerlendirme |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Bitki Islahı ve genetik, Akademisyen Kitabevi, PROF.DR.MUSTAFA OĞLAKÇI PROF.DR.İSKENDER TİRYAKİ | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bitki Islahı ve Genetik, Akademisyen Kitabevi, PROF.DR.MUSTAFA OĞLAKÇI PROF.DR.İSKENDER TİRYAKİ |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 5 | 2 | 5 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | 9 | 2 | 5 |
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 12 | 2 | 10 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 12 | 24 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 12 | 24 |
c) Performans Ödevi | 2 | 4 | 8 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 3 | 7 | 21 |
Kısa Sınav (Quiz) | 3 | 7 | 21 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 186 |