Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MATE 505 - TEKLİF EDİLEN MATEMATİK EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: MATE 505 Adı: TEMEL MATEMATİKSEL BECERİLER Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEKLİF EDİLEN MATEMATİK EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DERYA ÖZLEM YAZLIK (doyazlik@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste matematik öğretiminde matematiksel iletişim, problem çözme, akıl yürütme ve ilişkilendirme becerilerinin öneminin açıklanması, matematik süreç becerilerinin geliştirilmesine yönelik öğrenme ortamlarını tasarlama, uygulama ve değerlendirme çalışmalarının yapılması amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Matematik dersi öğretim programında yer alan temel matematik becerilerini açıklayabilir. PÇ-1 Matematik eğitimi ile ilgili ileri düzeyde alan bilgisine sahip olur.
PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Matematiksel düşünmeyi ve bileşenlerini açıklayabilir. PÇ-1 Matematik eğitimi ile ilgili ileri düzeyde alan bilgisine sahip olur.
PÇ-5 Matematik bilgilerini günlük yaşam problemleriyle ve diğer disiplinlerle ilişkilendirme becerisine sahip olur.
PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Temel matematik becerilerinin geliştirilmesinde kullanılabilecek öğretim yöntem ve tekniklerini bilir ve uygulayabilir. PÇ-2 Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
PÇ-3 Mesleğini icra edeceği öğrenci grubunun gelişim özellikleri ve öğrenme biçimlerine uygun planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapar.
PÇ-9 Öğrenme ve öğretme sürecini zenginleştirebilmek için uygun öğrenme ortamları tasarlar.
PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Temel matematik becerilerinin geliştirilmesine yönelik öğrenme ortamları oluşturabilir ve bunları sınıf ortamında uygulayabilir PÇ-2 Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
PÇ-3 Mesleğini icra edeceği öğrenci grubunun gelişim özellikleri ve öğrenme biçimlerine uygun planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapar.
PÇ-9 Öğrenme ve öğretme sürecini zenginleştirebilmek için uygun öğrenme ortamları tasarlar.
PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders; temel matematik becerilerinin öneminin açıklanması, temel matematik becerilerinin gelişimi için matematik öğretiminde kullanılabilecek öğretim uygulamalarının incelenmesi, matematik becerilerinin geliştirilmesine yönelik etkinlik geliştirme çalışmalarının yapılması ve değerlendirilmesini içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Matematiğin Yapısı ve Matematiksel Kavramlar Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Matematiksel Düşünmenin Tanımı ve Önemi Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
3 İşlemsel ve Kavramsal Öğrenme Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Problem Çözme Basamaklarının İncelenmesi Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Problem Çözme Becerisinin Geliştirme Yolları ve Etkinlik Örneklerinin İncelenmesi Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Matematiksel Akıl Yürütme Yaklaşımları Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Matematiksel Akıl Yürütme Becerisinin Geliştirme Yolları ve Etkinlik Örneklerinin İncelenmesi Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Matematik Eğitiminde İlişkilendirme Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Matematiksel İlişkilendirme Becerisinin Geliştirme Yolları ve Etkinlik Örneklerinin İncelenmesi Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Matematiksel İletişim Becerisinin Göstergelerinin İncelenmesi Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Matematiksel İletişim Becerisinin Geliştirme Yolları ve Örnek Söylemlerin İncelenmesi Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Matematiksel Becerilerin Geliştirilmesine Yönelik Etkinlik Geliştirme Çalışmalarının Yapılması ve Değerlendirilmesi Tartışma Yöntemi, Grup Çalışması
14 Matematiksel Becerilerin Geliştirilmesine Yönelik Etkinlik Geliştirme Çalışmalarının Yapılması ve Değerlendirilmesi Tartışma Yöntemi, Grup Çalışması
15 Matematiksel Becerilerin Geliştirilmesine Yönelik Etkinlik Geliştirme Çalışmalarının Yapılması ve Değerlendirilmesi Tartışma Yöntemi, Grup Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Baki, A. (2006). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Derya Kitabevi, Trabzon
2 Bingölbali, E., Arslan, S., & Zembat, İ. Ö. (Ed.) (2016). Matematik eğitiminde teoriler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
3 Çağırgan, D. (2020). Matematik öğretiminde disiplinler arası yaklaşımlara giriş. İstanbul: Milenyum Yayınları.
4 Olkun, S., & Toluk Uçar, Z. (2009). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Maya Akademi.
5 Polya, G., & Conway, J. H. (2014). How to solve it: A new aspect of mathematical method. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitapları, Ders Notları, Bilgisayar ve Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 16 2 60
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 5 7 35
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 183