|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEKLİF EDİLEN MATEMATİK EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DENİZ KAYA (denizkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste, nitel araştırmanın temel özellikleri ve desenleri konusunda kavramsal bir temel oluşturulması, çeşitli araştırmalarda verilen örneklerle karmaşık olan nitel araştırma sürecinin anlaşılır kılınması, teknoloji destekli nitel veri analiz çeşitleri konusunda bilgi edinilmesi ve matematik eğitimi alanında nitel araştırma desenlerinin neler olabileceği konusunda anlayış getirilmesi amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Nitel araştırmanın temel özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik eğitimi ile ilgili ileri düzeyde alan bilgisine sahip olur. PÇ-4 Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilimsel ve analitik düşünme becerilerine çerçevesinde kullanır. PÇ-6 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanarak ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanır. PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Nitel araştırma desenlerini ayırt edebilir. |
PÇ-4 Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilimsel ve analitik düşünme becerilerine çerçevesinde kullanır. PÇ-6 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanarak ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanır. PÇ-10 Matematik öğretiminde kullanılan alana yönelik ve/ya farklı disiplinleri kapsayabilecek nitel ve/ya nicel bilimsel araştırmalarda veri toplama, verileri uygun yöntemlerle değerlendirme ve bu yöntemleri karşılaştırabilme becerilerine sahip olur. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-3 | Nitel veri analizinde izlenen süreçlerin neler olduğunu açıklayabilir. |
PÇ-6 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanarak ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanır. PÇ-10 Matematik öğretiminde kullanılan alana yönelik ve/ya farklı disiplinleri kapsayabilecek nitel ve/ya nicel bilimsel araştırmalarda veri toplama, verileri uygun yöntemlerle değerlendirme ve bu yöntemleri karşılaştırabilme becerilerine sahip olur. PÇ-16 Alanı ile ilgili veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-4 | Farklı nitel veri analizlerindeki ortak süreçleri değerlendirebilir. |
PÇ-6 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanarak ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanır. PÇ-7 Matematik alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp geliştirdiği çözüm yöntemi ve sonuçlarını değerlendirir. PÇ-8 Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar. PÇ-16 Alanı ile ilgili veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-5 | Teknoloji destekli nitel veri analiz adımlarını kullanabilir. |
PÇ-4 Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilimsel ve analitik düşünme becerilerine çerçevesinde kullanır. PÇ-10 Matematik öğretiminde kullanılan alana yönelik ve/ya farklı disiplinleri kapsayabilecek nitel ve/ya nicel bilimsel araştırmalarda veri toplama, verileri uygun yöntemlerle değerlendirme ve bu yöntemleri karşılaştırabilme becerilerine sahip olur. PÇ-16 Alanı ile ilgili veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olur. PÇ-17 Bilgi ve iletişim teknolojilerini matematiksel kavramların öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-6 | Matematik eğitiminde nitel yöntemleri içeren araştırmalar tasarlayabilir. |
PÇ-1 Matematik eğitimi ile ilgili ileri düzeyde alan bilgisine sahip olur. PÇ-4 Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilimsel ve analitik düşünme becerilerine çerçevesinde kullanır. PÇ-6 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanarak ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanır. PÇ-8 Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir. PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-7 | Nitel yöntemlerle tasarlanan bilimsel makalelerin farkındalığına sahip olabilir. |
PÇ-3 Mesleğini icra edeceği öğrenci grubunun gelişim özellikleri ve öğrenme biçimlerine uygun planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapar. PÇ-4 Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilimsel ve analitik düşünme becerilerine çerçevesinde kullanır. PÇ-6 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanarak ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanır. PÇ-14 Düşüncelerini, mantıklı bir şekilde matematik dilini kullanarak açıklar. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, nitel araştırmanın temel özelliklerini, nitel araştırma yöntemlerinin prensiplerini ve kuramsal temellerini, nitel bir araştırmanın hipotezinin kurulması ve dizaynını, nitel araştırma desenlerini, nitel araştırmalarda örneklem seçimlerini, veri toplama yöntemlerini, veri analiz süreçlerini, geçerlilik ve güvenirlik uygulamalarını, soru sorma ve soru formları oluşturma süreçlerini, teknoloji destekli nitel veri analiz çeşitlerini ve matematik eğitiminde kullanılan nitel araştırma yöntemlerini, literatür araştırmasını ve nitel çalışmalarla ilgili makalelerin tartışılmasını içermektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Nitel araştırma ve temel özellikleri | Anlatma, tartışma, ikili çalışma |
2 | Nitel araştırma yöntemlerinde prensipler ve etik durumlar | Anlatma, kaynak tarama, soru cevap |
3 | Nitel araştırmanın kuramsal temelleri | Anlatma, ikili çalışma, soru cevap, tartışma |
4 | Nitel bir araştırmanın hipotezinin kurulması ve dizaynı | Anlatma, kaynak tarama, tartışma |
5 | Nitel araştırma desenleri | Anlatma, kaynak tarama, tartışma |
6 | Nitel araştırma desenlerin felsefi temelleri | Anlatma, kaynak tarama, tartışma |
7 | Nitel araştırmalarda örneklem seçimleri | Makale inceleme, örnek olay, anlatma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Nitel araştırmalarda veri toplama yöntemleri | Makale inceleme, örnek olay, anlatma |
10 | Nitel araştırmalarda veri analiz süreçleri | Makale inceleme, örnek olay, anlatma |
11 | Teknoloji destekli nitel veri analiz çeşitleri | Gösterip yaptırma, makale inceleme |
12 | Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik uygulamaları | Gösterip yaptırma, makale inceleme |
13 | Nitel araştırmalarda soru sorma ve soru formları oluşturma süreçleri | Makale inceleme, örnek olay, anlatma |
14 | Matematik eğitiminde kullanılan nitel araştırma yöntemleri | Bireysel çalışma, anlatma, tartışma |
15 | Literatür araştırması ve nitel çalışmalarla ilgili makalelerin tartışılması | Makale inceleme, anlatma, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2011). Research methods in education (7th ed.). London: Routledge Publishing. | |
2 | Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.) (4. baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi. | |
3 | Marshall, C. ve Rossman, G. B. (2016). Designing qualitative research (6th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publishing. | |
4 | Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publishing. | |
5 | Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. | |
6 | Yin, R. (2017). Durum çalışması araştırması uygulamaları (3. baskı). (İ. Günbayı, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları ve yardımcı kaynaklar, akıllı tahta veya projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 16 | 1 | 60 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 14 | 56 |
c) Performans Ödevi | 3 | 7 | 21 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 183 |