Kodu: İNG 209 |
Adı: DİLBİLİM |
Teorik+Uygulama: 2+0 |
AKTS: 4 |
|
Sınıf/Yarıyıl |
2 / Güz |
Ders Düzeyi |
Lisans |
Ders Türü |
Zorunlu |
Bölümü |
İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI |
Ön Koşul Dersleri |
Yok |
Öğretim Sistemi |
Örgün |
Ders Süresi |
14 Hafta |
Öğretim Elemanı |
DİDEM METİN (didemmetin@nevsehir.edu.tr) |
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|
Öğretim Dili |
İngilizce |
Sınıf Dışı Uygulama/Staj |
Yok |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı öğrencilere dilbilim ile ilgili temel kavram ve ilkelerini öğretmek, insan dilinin temel özelliklerini ve dilin bileşenlerini tanıtmak, dilbilim kavramının ne olduğu ve nasıl ve neden dilbilim çalışıldığını ve dilbilimsel analizin nasıl yapıldığını öğretmektir. Bu bağlamda, bu ders kapsamında, öğrencilere dilbilim bilimsel yönteminin özelliklerinin ve dilbilimin mikro ve makro boyutlarının tanıtılması ve sesbilim, biçimbilim, sözdizim, ve tümcebilim gibi mikrodilbilim boyutlarının ayrıntılı açıklanması hedeflenmektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
DÖÇ-1 |
İnsan dilinin temel özelliklerini tanımlayabilir. |
PÇ-
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 |
İnsan dilinin özelliklerini ortaya çıkaran örnekler ortaya koyabilir ve verilen örneklerdeki özelliği saptayabilir. |
PÇ-
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 |
İnsan dili ve diğer iletişim yöntemlerini karşılaştırabilir. |
PÇ-
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 |
Dilbilimi tanımlayabilir. |
PÇ-
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 |
Dilbilim ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir ve dilbilimin bilimsel yönteminin özelliklerini betimleyebilir. |
PÇ-
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 |
Dilbilimi oluşturan mikro ve makro boyutları tanımlayabilir. |
PÇ-
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 |
Ses-bilgisi, kelime yapısı ve türetilişi, ve cümle kuruluşu açısından çeşitli dillerdeki veriyi analiz edebilir. |
PÇ-
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 |
Dilin seslerini, seslerin türlerini özelliklerini ve konuşma organlarını tanımlayabilir. |
PÇ-
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-9 |
Dilbilimin sesbilim, fonetiks, biçimbilim ve dilbilgisi alt boyutlarını ayrıntılı bir şekilde açıklayabilir. |
PÇ-
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği |
Dersin içeriğini insan dilinin temel özellikleri, dil ve dilbilime ilişkin temel kavramlar, dilin sesleri, dilbilimi oluşturan sesbilim, sözdizim, biçimbilim gibi alt boyutlarının tanıtımı oluşturmaktadır. |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Dersin Tanıtımı (Oryantasyon) |
Anlatma Yöntemi |
2 |
Dil ve Dilbilim (Dil hakkında doğru bilinen yanlışlar) |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi
Örnek Olay Yöntemi
Problem Çözme Yöntemi
Bireysel Çalışma Yöntemi
Planlı Grup Çalışması
Beceri Geliştirme Çalışması
Düzey Geliştirme Çalışması |
3 |
Dilin özellikleri |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi
Örnek Olay Yöntemi
Problem Çözme Yöntemi
Bireysel Çalışma Yöntemi
Planlı Grup Çalışması
Beceri Geliştirme Çalışması
Düzey Geliştirme Çalışması |
4 |
Dilin özellikleri |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi
Örnek Olay Yöntemi
Problem Çözme Yöntemi
Bireysel Çalışma Yöntemi
Planlı Grup Çalışması
Beceri Geliştirme Çalışması
Düzey Geliştirme Çalışması |
5 |
Fonetiks (Dilin sesleri, Seslerin türleri, Konuşma organları) |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi
Örnek Olay Yöntemi
Problem Çözme Yöntemi
Bireysel Çalışma Yöntemi
Planlı Grup Çalışması
Beceri Geliştirme Çalışması
Düzey Geliştirme Çalışması |
6 |
Fonetiks (Dilin sesleri, Seslerin türleri, Konuşma organları) |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi
Örnek Olay Yöntemi
Problem Çözme Yöntemi
Bireysel Çalışma Yöntemi
Planlı Grup Çalışması
Beceri Geliştirme Çalışması
Düzey Geliştirme Çalışması |
7 |
Sesbilim |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi
Örnek Olay Yöntemi
Problem Çözme Yöntemi
Bireysel Çalışma Yöntemi
Planlı Grup Çalışması
Beceri Geliştirme Çalışması
Düzey Geliştirme Çalışması |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Sesbilim |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi
Örnek Olay Yöntemi
Problem Çözme Yöntemi
Bireysel Çalışma Yöntemi
Planlı Grup Çalışması
Beceri Geliştirme Çalışması
Düzey Geliştirme Çalışması |
10 |
Biçimbilim |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi
Örnek Olay Yöntemi
Problem Çözme Yöntemi
Bireysel Çalışma Yöntemi
Planlı Grup Çalışması
Beceri Geliştirme Çalışması
Düzey Geliştirme Çalışması |
11 |
Biçimbilim |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi
Örnek Olay Yöntemi
Problem Çözme Yöntemi
Bireysel Çalışma Yöntemi
Planlı Grup Çalışması
Beceri Geliştirme Çalışması
Düzey Geliştirme Çalışması |
12 |
Sözcük oluşturma |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi
Örnek Olay Yöntemi
Problem Çözme Yöntemi
Bireysel Çalışma Yöntemi
Planlı Grup Çalışması
Beceri Geliştirme Çalışması
Düzey Geliştirme Çalışması |
13 |
Dilbilgisi |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi
Örnek Olay Yöntemi
Problem Çözme Yöntemi
Bireysel Çalışma Yöntemi
Planlı Grup Çalışması
Beceri Geliştirme Çalışması
Düzey Geliştirme Çalışması |
14 |
Sözdizimi |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi
Örnek Olay Yöntemi
Problem Çözme Yöntemi
Bireysel Çalışma Yöntemi
Planlı Grup Çalışması
Beceri Geliştirme Çalışması
Düzey Geliştirme Çalışması |
15 |
Sözdizimi |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi
Örnek Olay Yöntemi
Problem Çözme Yöntemi
Bireysel Çalışma Yöntemi
Planlı Grup Çalışması
Beceri Geliştirme Çalışması
Düzey Geliştirme Çalışması |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
The study of language, (George Yule), Cambridge, UK: Cambridge University Press. (2010) |
2 |
Akmajian, A., R.A. Demers, A.K., Farmer, R.M. Harnish. 2001. Linguistics, An Introduction to Language and Communication. The MIT Press. |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Ders kitapları ve diğer yardımcı kaynaklar |