Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / İNG 313 - İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI

Kodu: İNG 313 Adı: EDEBİYAT VE TOPLUM Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı İSMAİL SERDAR ALTAÇ (serdaraltac@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
"Edebiyat ve toplum" dersinin amacı, edebiyatın toplumsal yapılarla olan etkileşimini ve bu etkileşimin sonucunda ortaya çıkan kültürel, sosyal ve siyasal dinamikleri anlamak ve analiz etmektir. Bu ders, öğrencilere edebiyat eserlerinin içerdiği toplumsal mesajları, ideolojik duruşları ve zamanlarına göre toplumsal değişimleri nasıl yansıttığını incelemelerini sağlar. Ayrıca, edebiyatın toplum üzerindeki etkisini değerlendirerek, toplumsal normlar, değerler ve inanç sistemleri hakkında derinlemesine bir anlayış geliştirmeye yardımcı olur. Bu ders, öğrencilere edebiyatın insanlığın kolektif deneyimine nasıl katkıda bulunduğunu ve toplumun dönüşümünde nasıl bir rol oynadığını anlamalarına yardımcı olur.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Edebiyat ve toplum arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek topluma dair problemlerin çözülmesinde kullanır.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
PÇ-22 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Farklı kültürlere ait değerleri edebi eserler üstünden açıklayabilir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek topluma dair problemlerin çözülmesinde kullanır.
PÇ-13 İngiliz dili, edebiyatı, kültürü, toplumu ve tarihi ile ilgili bilgilerin yanı sıra, İngiltere ile ilgili güncel konu ve bilgileri de İngilizce kaynaklardan toplama becerisi kazanarak bunları ilgili kişi, kurum ve kuruluşla paylaşabilir.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
PÇ-25 Dil, kültür ve edebiyat alanlarında gelişmiş bir duyarlılık ve yatkınlık kazanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Edebi akımların ortaya çıkışları ve gelişimlerini açıklayabilir. PÇ-7 Kültürlerarası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanması ve yorumlanmasında köprü vazifesi görmelerini sağlayacak gerekli donanımı kazanır.
PÇ-22 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
PÇ-25 Dil, kültür ve edebiyat alanlarında gelişmiş bir duyarlılık ve yatkınlık kazanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste çeşitli kültürlerden tiyatro, roman ve şiir metinleri üzerinde incelemeler yapılacaktır. Edebiyat-toplum ilişkisinin sorgulanacak, toplumun edebiyatın çeşitli türlerinden oluşan edebi eserlere yansıma biçimleri, bunların gerçek yaşamla örtüşen yönleri saptanacak ve edebiyatın toplumu yönlendirip, dönüştürme gücü tartışılacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Edebiyat ve Toplum ilişkisine genel bir bakış. Anlatma
2 Sözlü edebiyatın içerdiği toplumsal veriler. Anlatma, Tartışma
3 Türk ve Dünya Sözlü Edebiyatı’ndan örnekler. Anlatma, Tartışma
4 Yazılı edebiyatın içerdiği ve yansıttığı toplumsal veriler ve bu verilerin değerlendirilme yöntemleri. Anlatma, Tartışma
5 Türk ve Dünya Edebiyatı’nın klasik romanlarında yer alan, toplum olgusuna genel bir bakış. Anlatma, Tartışma
6 Bu olguların, karşılaştırmalı yöntemle değerlendirilmesi. Anlatma, Tartışma
7 Rus klasiklerinden, Tolstoy’un “Anna Karenina” romanının, toplumsal veriler açısından çözümlenmesi. Anlatma, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Fransız klasiklerinden, Stendhal’in “Madame Bovary” romanının, toplumsal veriler açısından çözümlenmesi. Anlatma, Tartışma
10 Amerikan klasiklerinden, John Steinbeck’in “Gazap Üzümleri” romanının, toplumsal veriler açısından çözümlenmesi. Anlatma, Tartışma
11 Rus klasiklerinden Çehov’un “Küçük Köpekli Kadın” öyküsünün, dayandığı toplumsal doku. Anlatma, Tartışma
12 Türk romanlarından Recaizade Mahmut Ekrem’in “Araba Sevdası” romanının yansıttığı, toplumsal yapı. Anlatma, Tartışma
13 Halit Ziya Uşaklıgil’in “Aşk-ı Memnu” romanının toplumsal zemini. Anlatma, Tartışma
14 Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun “Yaban” romanının yansıttığı, toplumsal kesit. Anlatma, Tartışma
15 Genel Değerlendirme Anlatma, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış C.1, İletişim Yayınları, 2021.
2 Halil İnalcık, Şair ve Patron, Doğu Batı Yayınları, 2022.
3 Binyazar, Adnan, Toplum ve Edebiyat, Can yayınları, 2010.
4 Karpat, Kemal H.,Osmanlıdan Günümüze Edebiyat ve Toplum, Timaş Yayınları, 2009.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Öğretim elemanının seçeceği metinler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 1 2
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 1 2
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90