|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İSMAİL SERDAR ALTAÇ (serdaraltac@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
"Edebiyat ve toplum" dersinin amacı, edebiyatın toplumsal yapılarla olan etkileşimini ve bu etkileşimin sonucunda ortaya çıkan kültürel, sosyal ve siyasal dinamikleri anlamak ve analiz etmektir. Bu ders, öğrencilere edebiyat eserlerinin içerdiği toplumsal mesajları, ideolojik duruşları ve zamanlarına göre toplumsal değişimleri nasıl yansıttığını incelemelerini sağlar. Ayrıca, edebiyatın toplum üzerindeki etkisini değerlendirerek, toplumsal normlar, değerler ve inanç sistemleri hakkında derinlemesine bir anlayış geliştirmeye yardımcı olur. Bu ders, öğrencilere edebiyatın insanlığın kolektif deneyimine nasıl katkıda bulunduğunu ve toplumun dönüşümünde nasıl bir rol oynadığını anlamalarına yardımcı olur. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Edebiyat ve toplum arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. |
PÇ-5 Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek topluma dair problemlerin çözülmesinde kullanır. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. PÇ-22 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Farklı kültürlere ait değerleri edebi eserler üstünden açıklayabilir. |
PÇ-5 Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek topluma dair problemlerin çözülmesinde kullanır. PÇ-13 İngiliz dili, edebiyatı, kültürü, toplumu ve tarihi ile ilgili bilgilerin yanı sıra, İngiltere ile ilgili güncel konu ve bilgileri de İngilizce kaynaklardan toplama becerisi kazanarak bunları ilgili kişi, kurum ve kuruluşla paylaşabilir. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. PÇ-25 Dil, kültür ve edebiyat alanlarında gelişmiş bir duyarlılık ve yatkınlık kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Edebi akımların ortaya çıkışları ve gelişimlerini açıklayabilir. |
PÇ-7 Kültürlerarası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanması ve yorumlanmasında köprü vazifesi görmelerini sağlayacak gerekli donanımı kazanır. PÇ-22 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. PÇ-25 Dil, kültür ve edebiyat alanlarında gelişmiş bir duyarlılık ve yatkınlık kazanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu derste çeşitli kültürlerden tiyatro, roman ve şiir metinleri üzerinde incelemeler yapılacaktır. Edebiyat-toplum ilişkisinin sorgulanacak, toplumun edebiyatın çeşitli türlerinden oluşan edebi eserlere yansıma biçimleri, bunların gerçek yaşamla örtüşen yönleri saptanacak ve edebiyatın toplumu yönlendirip, dönüştürme gücü tartışılacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Edebiyat ve Toplum ilişkisine genel bir bakış. | Anlatma |
2 | Sözlü edebiyatın içerdiği toplumsal veriler. | Anlatma, Tartışma |
3 | Türk ve Dünya Sözlü Edebiyatı’ndan örnekler. | Anlatma, Tartışma |
4 | Yazılı edebiyatın içerdiği ve yansıttığı toplumsal veriler ve bu verilerin değerlendirilme yöntemleri. | Anlatma, Tartışma |
5 | Türk ve Dünya Edebiyatı’nın klasik romanlarında yer alan, toplum olgusuna genel bir bakış. | Anlatma, Tartışma |
6 | Bu olguların, karşılaştırmalı yöntemle değerlendirilmesi. | Anlatma, Tartışma |
7 | Rus klasiklerinden, Tolstoy’un “Anna Karenina” romanının, toplumsal veriler açısından çözümlenmesi. | Anlatma, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Fransız klasiklerinden, Stendhal’in “Madame Bovary” romanının, toplumsal veriler açısından çözümlenmesi. | Anlatma, Tartışma |
10 | Amerikan klasiklerinden, John Steinbeck’in “Gazap Üzümleri” romanının, toplumsal veriler açısından çözümlenmesi. | Anlatma, Tartışma |
11 | Rus klasiklerinden Çehov’un “Küçük Köpekli Kadın” öyküsünün, dayandığı toplumsal doku. | Anlatma, Tartışma |
12 | Türk romanlarından Recaizade Mahmut Ekrem’in “Araba Sevdası” romanının yansıttığı, toplumsal yapı. | Anlatma, Tartışma |
13 | Halit Ziya Uşaklıgil’in “Aşk-ı Memnu” romanının toplumsal zemini. | Anlatma, Tartışma |
14 | Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun “Yaban” romanının yansıttığı, toplumsal kesit. | Anlatma, Tartışma |
15 | Genel Değerlendirme | Anlatma, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış C.1, İletişim Yayınları, 2021. | |
2 | Halil İnalcık, Şair ve Patron, Doğu Batı Yayınları, 2022. | |
3 | Binyazar, Adnan, Toplum ve Edebiyat, Can yayınları, 2010. | |
4 | Karpat, Kemal H.,Osmanlıdan Günümüze Edebiyat ve Toplum, Timaş Yayınları, 2009. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Öğretim elemanının seçeceği metinler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 40 | |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |