Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / COG551 - COĞRAFYA (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: COG551 Adı: CİNSİYET VE COĞRAFYA Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü COĞRAFYA (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BEYDA SADIKOĞLU (beydasadikoglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu ders öğrencileri, cinsiyet rolleri ve toplumsal cinsiyet normları ile mekân ve yer kavramları arasındaki karşılıklı ilişkileri çözümleyebilmek için gerekli olan temel kuramsal çerçevelerle tanıştırarak mekâna odaklanan toplumsal cinsiyet çalışmaları alanına kapsamlı bir giriş yapmayı amaçlamaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Toplumsal cinsiyet ile mekân arasındaki karşılıklı kurucu ilişkileri çözümleyebilmek için gereken temel kavramsal ve kuramsal çerçeveye sahip olmak. PÇ-6 Araştırma yoluyla elde ettiği coğrafi bilgiyi yorumlamak ve etik değerleri gözeterek yazılı, sözlü ve görsel olarak başkalarına aktarabilmek.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Toplumsal cinsiyet ile mekân arasındaki karşılıklı kurucu ilişkileri çözümleyebilmek için gereken temel kavramsal ve kuramsal çerçeveye sahip olmak. PÇ-2 Bilimsel araştırma yoluyla coğrafi bilgiye ulaşabilmek, yorumlamak ve uygulayabilmek.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Toplumsal cinsiyet ve mekân üzerine araştırma yapabilmek için gerekli temel kuramsal, metodolojik ve etik altyapıya sahip olmak. PÇ-4 Coğrafyayla ilgili bir problemi araştırarak mekâna uygun çözümler geliştirebilmek.
PÇ-9 Coğrafya ile ilgili kuramsal bilgileri analiz eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Tarihsel ve güncel bağlamlarda mekânın kavramsallaştırılma biçimleri ve farklı mekânların tanımlanma/ kurgulanma / tasarlanma / kurulma / kullanılma ve temsil biçimlerini toplumsal cinsiyet perspektifinden yorumlayabilmek. PÇ-12 Coğrafya ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder.
PÇ-14 Coğrafya ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Feminizm ve Feminist Coğrafya: Arkaplan ve Temel kavramlar, Feminist Araştırmada Kuramsal Çerçeve, Coğrafya Disiplininde Eril Coğrafyaya İtirazlar: Deterministik Düşüncenin Eleştirisi, Toplumsal Cinsiyet ve Sosyo-Mekânsal Diyalektik.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Feminizm ve Feminist Coğrafya: Arkaplan ve Temel Kavramlar
2 Feminist Araştırmada Kuramsal Çerçeve
3 Feminist Araştırma ve Yöntem
4 Dünya’da ve Türkiye’de Kadın Hareketinin Tarihçesi
5 Dünya Kadın Hareketinin Önemli Sorun Alanları
6 Sorun Alanlarına Yönelik Uluslararası Hukuksal Düzenlemeler ve Sözleşmeler
7 Toplumsal Cinsiyet Nedir?
8 Ara Sınav
9 Toplumsal Cinsiyete İlişkin Kuramlar
10 Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
11 Toplumsal Cinsiyet Şeması (S. Bem)
12 Toplumsal Cinsiyet ve Sosyo-Mekânsal Diyalektik
13 Toplumsal Cinsiyet ve İlişkisel Mekân
14 Yeni Açılımlar, Post-Modern Yaklaşım ve ‘Queer’ Kavramı
15 Ev, Yer ve Kimlik
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Özgüç, N. (1998), Kadınların Coğrafyası, Çantay Kitabevi.
2 Massey, D. 1994. Space, Place and Gender. Cambridge: Polity Press.
3 Tuncer, S. (2012), “Beşeri Coğrafyaya Feminist İtirazlar,” Fe Dergi 4, sayı 1 79-90. URL: http://cins.ankara.edu.tr/7_7.html
4 Acar-Savran, G. (2013). Özel alan/kamusal alan ve özel alanın politikası. İçinde Beden Emek Tarih: Diyalektik Bir Feminizm İçin, İstanbul: Pusula Yayıncılık, pp. 97-168.
5 Hooks, B. (2012). Feminizm Herkes İçindir: Tutkulu Politika. Bgst yayınları, İstanbul.
6 Donovan, J. (2014). Feminist Teori: Entelektüel Gelenekler, Çev. A. Bora, M. Ağduk Gevrek, ve F. Sayılan. İstanbul: İletişim yayınları.
7 Yüceşahin, M.M. (2016). Toplumsal Cinsiyet Ve Mekânın Karşılıklı İlişkisi: Patriyarkanın Sosyal Mekânı Örgütleyişine Dair Bir Tartışma. Kadın / Women 2000: Kadın Araştırmaları Dergisi 17 (1): 73-101.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Notları, Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 16 48
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 7 21
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 7 21
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 5 5 25
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 4 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 6 48
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 189