Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / İTS511 - İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: İTS511 Adı: SELÇUKLU SANATI I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı İDRİS SÖYLEMEZ (idrissoylemez@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersi, İslam Medeniyetinin önemli dönemlerinden olan Selçuklular dönemi Büyük Selçuklular ve Anadolu Selçuklular dönemi olarak ele almak mümkündür. İslam Medeniyetinin batı kıyılarında etkili bir yönetim şeklini oluşturan bu dönemin sanatını öğrenmek yine kendi dönemindeki diğer medeniyetlerle etkileşimini öğrenmek amaçlar.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Selçuklu Dönemine ait bir sanat eserini rahat bir şekilde tanımlayabilir. PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-4 İslam tarihi ve sanatları alanı ile ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Selçuklu Dönemi Camileri tanımlayabilir. PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-4 İslam tarihi ve sanatları alanı ile ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Selçuklu mimarisindeki eklektik özelliklerini açıklayabilir. PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-4 İslam tarihi ve sanatları alanı ile ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, Selçuklu Tarihi dönemi, Dönemsel etkileşim, İran, Bizans, Ermeni Sanatlarıyla, İlk dönem İslam sanatı ile ilişki, mimari eserler, zanaatkarlık ürünleri, el sanatlarını içerir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Anadolu Selçuklu Dönemi Tarih ve Kültürel Ortamına Giriş 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
2 Anadolu’da Büyük Selçuklulara Bağlanan Eserler 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
3 Çevre Kültürlerle yaşanan etkileşimler. 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
4 Danişmendli Eserleri 1 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
5 Danişmendli Eserleri 2 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
6 Mengücekli Eserleri 1 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
7 Mengücekli Eserleri 2 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
8 Ara Sınav
9 Saltuklu Eserleri 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
10 İnal ve Nisanoğullarının Eserleri 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
11 Artuklu Eserleri 1 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
12 Artuklu Eserleri 2 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
13 Artuklu Eserleri 3 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
14 Erken Dönem Türk Beyliklerinin Eserlerine Toplu Bakış ve Değerlendirme 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
15 Erken Dönem Türk Beyliklerinin Eserlerine Toplu Bakış ve Değerlendirme 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Sönmez, Ekizler, S. (2020).Anadolu Selçuklu Sanatının Geometrik Dili ve Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Geometrik Desn Analizleri, İstanbul: Ketebe Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Görsel ögeler, Slayt, Haritalar,

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 %40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 1 %60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 9 36
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 9 36
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 8 32
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 8 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180