Kodu: İTS505 |
Adı: İSLAM TARİHİ I |
Teorik+Uygulama: 3+0 |
AKTS: 6 |
|
Sınıf/Yarıyıl |
1 / Güz |
Ders Düzeyi |
Yükseklisans |
Ders Türü |
Seçmeli |
Bölümü |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS) |
Ön Koşul Dersleri |
Yok |
Öğretim Sistemi |
Örgün |
Ders Süresi |
14 Hafta |
Öğretim Elemanı |
ŞEFAETTİN SEVERCAN (severcan@nevsehir.edu.tr) |
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KADİR ERBİL, ŞEFAETTİN SEVERCAN, |
Öğretim Dili |
Türkçe |
Sınıf Dışı Uygulama/Staj |
Yok |
Dersin Amacı |
Bu ders, öğrencilerin İslamiyet'in doğuşu ve erken dönem gelişmeleri hakkında temel bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Bu ders, İslamiyet'in ortaya çıkışı, Hz. Muhammed'in hayatı, ilk Müslüman topluluğun oluşumu, İslam'ın Mekke ve Medine dönemleri, Dört Halife dönemi gibi konuları kapsayarak öğrencilerin tarihsel süreçleri anlamalarını hedefler. Ayrıca, İslam'ın erken döneminin siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gelişmelerini analiz etmeyi amaçlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
DÖÇ-1 |
İslam Tarihi I dersi, öğrencileri İslam'ın doğuşundan Abbâsîler dönemine kadar olan süreçle tanıştırmayı ve bu dönemdeki önemli olayları, şahsiyetleri ve gelişmeleri açıklayabilir. |
PÇ-10 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 |
Hz. Muhammed'in hayatını, peygamberlik öncesi ve sonrası dönemdeki faaliyetlerini öğrenebilir. |
PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 |
Peygamberlik süreci ve Mekke ile Medine dönemlerindeki olayları kavrayabilir. |
PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği |
Dersin içeriği, öğrencilerin İslam'ın ilk dönemlerindeki önemli olayları, kişilikleri ve toplumsal değişimleri anlamalarına yardımcı olmayı içerir. |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Halife ve hilafet kavramları ile başlangıcından itibaren hilafetin ana hatlarıyla tarihi |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
2 |
Hz. Ebu Bekir’in halife seçilmesi |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
3 |
Üsame ordusunun gönderilmesi |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
4 |
Ridde ve isyan hareketlerinin sebepleri ve bastırılması |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
5 |
Hz. Ömer’in halife olması |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
6 |
İran cephesindeki askerî faaliyetlerİran cephesindeki askerî faaliyetler |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
7 |
Şura oluşumu ve Hz. Osman’ın halife seçilmesi |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Hz. Osman dönemi fetihleri |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
10 |
Hz. Osman dönemi devlet idaresi ve yönetim |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
11 |
Hz. Ali’nin halife seçilmesi ve iç karışıklıkar |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
12 |
Cemel savaşı |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
13 |
Sıffin savaşı |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
14 |
Hakem olayı |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
15 |
Hariciler ve Hz. Ali’nin şehadeti |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
Apak. A. (2023). Ana Hatlarıyla İslam Tarihi (4 cilt). İstanbul. Ensar Neşriyat. |
2 |
Severcan. Ş. (2019). Hz. Muhammed ve Kurtuluş Çağrısı. Ankara. Fecr Yayınevi. |
3 |
Severcan. Ş. (2021). Din-Siyaset İlişkisi. Ankara. Fecr Yayınevi. |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Bilgisayar
Projeksiyon |