| Kodu: İTS515 |
Adı: TÜRK-İSLAM TARİHİ I |
Teorik+Uygulama: 3+0 |
AKTS: 6 |
|
| Sınıf/Yarıyıl |
1 / Güz |
| Ders Düzeyi |
Yükseklisans |
| Ders Türü |
Seçmeli |
| Bölümü |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS) |
| Ön Koşul Dersleri |
Yok |
| Öğretim Sistemi |
Örgün |
| Ders Süresi |
14 Hafta |
| Öğretim Elemanı |
KADİR ERBİL (kadirerbil@nevsehir.edu.tr) |
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KADİR ERBİL, ŞEFAETTİN SEVERCAN, |
| Öğretim Dili |
Türkçe |
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj |
Yok |
| Dersin Amacı |
| Bu ders, Gazneliler, Karahanlılar, Selçuklular gibi Türk-İslam devletlerinin tarihini ve kültürünü öğrencilere aktarmayı amaçlar. |
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
| DÖÇ-1 |
Türk-İslam devletleri hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-6 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-7 İslam tarihi ve sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 |
Türk İslam tarihinin önemli olayları, kişilikleri ve dönemleri hakkında kapsamlı bilgi edinir. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
|
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 |
Tarihsel olayları ve süreçleri analiz etme ve bunların günümüzle olan bağlantılarını değerlendirme yeteneği kazanır. |
PÇ-4 İslam tarihi ve sanatları alanı ile ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-8 İslam tarihi ve sanatları alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
| Dersin İçeriği |
| Bu ders, Türk-İslam devletlerinin siyasi ve kurumsal yapıları, devletleşme süreçlerini içerir. |
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
| Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 |
Türk-İslam Tarihi’nin tanımı ve kapsamı |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
| 2 |
İslamiyet Öncesi Türk Tarihi: Göktürkler, Uygurlar ve diğer erken dönem Türk devletleri |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
| 3 |
Türklerin İslamiyet’i Kabulü: Türklerin İslamiyet ile tanışması ve kabul süreci |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
| 4 |
Karahanlılar: İlk Müslüman Türk devleti olarak Karahanlıların kuruluşu, gelişimi ve kültürel katkıları |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
| 5 |
Gazneliler: Gazne Devleti’nin kuruluşu, Hindistan seferleri ve Sultan Mahmud dönemi |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
| 6 |
Selçukluların Yükselişi: Selçukluların kuruluşu, Dandanakan Savaşı ve Büyük Selçuklu Devleti’nin kurulması |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
| 7 |
Selçuklu İmparatorluğu: Alp Arslan ve Melikşah dönemleri, fetihler ve İslam dünyasına etkileri |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
| 8 |
Ara Sınav |
|
| 9 |
Nizamiye Medreseleri: Eğitim ve bilimdeki gelişmeler. |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
| 10 |
Karahanlılarda ilmi faaliyetler |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
| 11 |
Selçuklularda ilmi faaliyetler |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
| 12 |
Gaznelilerde ilmi faaliyetler |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
| 13 |
Türk-İslam devletlerinde devlet teşkilatı |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
| 14 |
Türk-İslam devletlerinde iktisadi yapı |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
| 15 |
Türk-İslam devletlerinde kültür ve gelenek |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
| 16 |
Final Sınavı |
|
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
| 1 |
Yazıcı. N. (2022. )İlk Türk İslam DevletleriTarihi. Ankara. TDV Yayınları. |
| 2 |
Çetin. O. 2010). Türk islam Devletleri Tarihi, Ankara. Düşünce Yayınlar. |
| 3 |
Yıldız. H. D. (2000). İslamiyet ve Türkler. Ankara. Kamer Yayınları |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
| Bilgisayar
Projeksiyon |