Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / İTS504 - İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: İTS504 Adı: TÜRK-İSLAM TARİHİ II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KADİR ERBİL (kadirerbil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
KADİR ERBİL, ŞEFAETTİN SEVERCAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu ders, Türk İslam tarihi dersinin amacı, Türklerin İslamiyet ile tanışmaları ve bu süreçteki toplumsal, kültürel, siyasi ve ekonomik değişimlerini incelemeyi amaçlar.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk İslam tarihinin önemli olayları, kişilikleri ve dönemleri hakkında kapsamlı bilgi edinir. PÇ-6 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Tarihsel olayları ve süreçleri analiz etme ve bunların günümüzle olan bağlantılarını değerlendirme yeteneği kazanır. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-10 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türk İslam tarihininde meydana gelen olayları analiz eder. PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-8 İslam tarihi ve sanatları alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, öğrencilerin Türk-İslam dünyasının tarihi gelişimini, bu sürecin kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasi boyutlarını anlamayı içerir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Osmanlı Devleti'nin Kuruluşu ve İlk dönem Osman Gazi'nin Rolü: Osmanlı Beyliği’nin kuruluşu ve ilk fetihler Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
2 Bursa’nın Fethi: Osmanlı Devleti’nin başkentinin Bursa’ya taşınması Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
3 Fetret Devri: Yıldırım Bayezid'in esareti sonrası yaşanan taht kavgaları Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
4 Fatih Sultan Mehmet: İstanbul’un fethi ve Osmanlı İmparatorluğu'nun kurulması Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
5 Kanuni Sultan Süleyman: En geniş sınırlara ulaşma ve kültürel gelişmeler Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
6 Duraklama Nedenleri: İç ve dış sebepler Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
7 Gerileme Dönemi: Askeri yenilgiler ve toprak kayıpları Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Lale Devri: Kültürel ve sosyal yenilikler Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
10 Tanzimat Dönemi: Tanzimat Fermanı ve Islahat Fermanı Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
11 II. Meşrutiyet: Meşrutiyetin ilanı ve anayasal gelişmeler Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
12 I. Dünya Savaşı: Osmanlı Devleti'nin savaşa girişi ve sonuçları Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
13 Mondros Mütarekesi: Teslimiyet ve işgal yılları Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
14 Saltanatın kaldırılması: Osmanlı Devleti’nin sona ermesi ve Cumhuriyet’in ilanı Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
15 Merkezi Yönetim: Padişah, divan, sadrazam ve vezirlerin rolü Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 İlk Türk-İslam Devletleri Tarihi, Halil İbrahim Gökbörü
2 Türk islam Devletleri Tarihi, Osman Çetin
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1(60 dk.) 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 8 40
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 8 32
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 8 32
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 8 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180