Kodu: İTS518 |
Adı: İSLAM KURUMLARI TARİHİ II |
Teorik+Uygulama: 3+0 |
AKTS: 6 |
|
Sınıf/Yarıyıl |
1 / Bahar |
Ders Düzeyi |
Yükseklisans |
Ders Türü |
Seçmeli |
Bölümü |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS) |
Ön Koşul Dersleri |
Yok |
Öğretim Sistemi |
Örgün |
Ders Süresi |
14 Hafta |
Öğretim Elemanı |
KADİR ERBİL (kadirerbil@nevsehir.edu.tr) |
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KADİR ERBİL, ŞEFAETTİN SEVERCAN, |
Öğretim Dili |
Türkçe |
Sınıf Dışı Uygulama/Staj |
Yok |
Dersin Amacı |
İslam kurumları tarihi dersinin amacı, İslam dünyasında oluşan ve gelişen sosyal, kültürel, ekonomik ve siyasi kurumları inceleyerek, bu kurumların tarihsel süreç içerisindeki değişimlerini ve etkilerini öğrencilere aktarmaktır. Bu ders, öğrencilerin İslam medeniyetinin yapısını ve işleyişini daha iyi anlamalarını sağlayarak, geçmişten günümüze İslam kurumlarının evrimini ve bu kurumların toplum üzerindeki etkilerini değerlendirmelerine yardımcı olur. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
DÖÇ-1 |
Bu ders, İslam medeniyetinin dünya tarihindeki konumu ve İslam tarihinin sağlıklı bir şekilde dönemlendirilmesi konusunda farkındalık kazanmayı amaçlar. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-6 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 |
Bu ders, İslam kurumlar tarihinin işleyişi ve işlevlerini anlamayı amaçlar. |
PÇ-10 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 |
Bu ders, İslam Kurumlarını diğer ülkelere etkisinin analizini amaçlar. |
PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
|
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği |
Bu ders, İslam kurumlarının tarihsel gelişimini, işlevlerini ve toplum üzerindeki etkilerini anlamayı amaçlayarak, öğrencilerin İslam medeniyetinin temel yapı taşlarını kavramalarını sağlar. |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
İslam'da eğitim anlayışı |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
2 |
İslam eğitim tarihi |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
3 |
Eğitim kurumları olarak küttaplar, camiler, mescitler |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
4 |
Medreseler kuruluşu ve işleyişi |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
5 |
Medrese sisteminin gelişmesi, yayılması |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
6 |
Medreselerin son dönemleri ve işlerliklerini yitirmeleri |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
7 |
Tercüme faaliyetleri ve Beytül-hikme |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
İslam’ın iktisat anlayışı |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
10 |
Genel İslam iktisat tarihi |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
11 |
Vakıflar kuruluşları ve genel işleyişleri |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
12 |
Vakıf sisteminin işleyişi II |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
13 |
İslam vergi sistemi |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
14 |
Cizye ve Haraç |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
15 |
Gayri Müslimlerin durumu |
Anlatma Yöntemi
Soru Cevap
Tartışma Yöntemi |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
Uzunçarşılı. İ.H. (1988). Osmanlı Devleti Teşkilatına Medhal. Ankara. Türk Tarih Kurumu Yayınları. |
2 |
Kazıcı. Z. (2011). İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi.İstanbul. İFAV Yayınları |
3 |
Baş. E. (2020). İslam Kurumları Tarihi. Ankara, Grafiker Yayınları. |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Bilgisayar
Projeksiyon |