Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / İTS518 - İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: İTS518 Adı: İSLAM KURUMLARI TARİHİ II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KADİR ERBİL (kadirerbil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
KADİR ERBİL, ŞEFAETTİN SEVERCAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
İslam kurumları tarihi dersinin amacı, İslam dünyasında oluşan ve gelişen sosyal, kültürel, ekonomik ve siyasi kurumları inceleyerek, bu kurumların tarihsel süreç içerisindeki değişimlerini ve etkilerini öğrencilere aktarmaktır. Bu ders, öğrencilerin İslam medeniyetinin yapısını ve işleyişini daha iyi anlamalarını sağlayarak, geçmişten günümüze İslam kurumlarının evrimini ve bu kurumların toplum üzerindeki etkilerini değerlendirmelerine yardımcı olur.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bu ders, İslam medeniyetinin dünya tarihindeki konumu ve İslam tarihinin sağlıklı bir şekilde dönemlendirilmesi konusunda farkındalık kazanmayı amaçlar. PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-6 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bu ders, İslam kurumlar tarihinin işleyişi ve işlevlerini anlamayı amaçlar. PÇ-10 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bu ders, İslam Kurumlarını diğer ülkelere etkisinin analizini amaçlar. PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, İslam kurumlarının tarihsel gelişimini, işlevlerini ve toplum üzerindeki etkilerini anlamayı amaçlayarak, öğrencilerin İslam medeniyetinin temel yapı taşlarını kavramalarını sağlar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İslam'da eğitim anlayışı Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
2 İslam eğitim tarihi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
3 Eğitim kurumları olarak küttaplar, camiler, mescitler Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
4 Medreseler kuruluşu ve işleyişi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
5 Medrese sisteminin gelişmesi, yayılması Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
6 Medreselerin son dönemleri ve işlerliklerini yitirmeleri Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
7 Tercüme faaliyetleri ve Beytül-hikme Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 İslam’ın iktisat anlayışı Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
10 Genel İslam iktisat tarihi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
11 Vakıflar kuruluşları ve genel işleyişleri Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
12 Vakıf sisteminin işleyişi II Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
13 İslam vergi sistemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
14 Cizye ve Haraç Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
15 Gayri Müslimlerin durumu Anlatma Yöntemi Soru Cevap Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Uzunçarşılı. İ.H. (1988). Osmanlı Devleti Teşkilatına Medhal. Ankara. Türk Tarih Kurumu Yayınları.
2 Kazıcı. Z. (2011). İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi.İstanbul. İFAV Yayınları
3 Baş. E. (2020). İslam Kurumları Tarihi. Ankara, Grafiker Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1(60 dk.) 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 10 40
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 8 32
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 8 32
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 8 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180