|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İDRİS SÖYLEMEZ (idrissoylemez@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
İDRİS SÖYLEMEZ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders, İslam Medeniyeti sahasında her açıdan zirve bir sistem olan Osmanlı İmparatorluğunun kültür sahasında kemale eren İslam sanatı yeni bir perspektif ile birlikte yaşam alanında yeni bir değer ortaya koymuştur. İlk dönem İslam medeniyetinden başlayarak Dört Halifeler Dönemi, Emeviler, Abbasiler, Karahanlılar, Gazneliler, Memlukler, Büyük Selçuklular, Anadolu Selçuklular, Beylikler dönemi, Bizans, Grek ve Sırbistan sanatlarının zirve noktası olan bu sanat esası yeni bir dil ve anlayışla bugünü besleyen temel unsurları bilmeyi amaçlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Osmanlı Dönemi Mimari eserleri ve el sanatlarını rahatlıkla ayırt edebilir. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Osmanlı sanatının Mimar Sinan dönemindeki eserleri tanıtabilir. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Barok ve rokoko tarzının klasik mimari ile farklarının neler olduğunu açıklayabilir. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, Anadolu'da Kurulu bulunan medeniyetlerin sanat anlayış, Mimar Sinan Öncesi dönem, Mimar Sinan dönemi,Mimar Sinan Sonrası, batılılaşma dönemin içerir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | 14.yy. Osmanlı Sanatının Kaynakları | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
2 | 14.yy Osmanlı Mimarisinde Fonksiyonlarına Göre yapı tipleri | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
3 | Osmanlı cami tipleri ve örnekleri. Erken Osmanlı Mimarisi ve Bilecik, İznik ve Bursa Eserlerinin incelenmesi | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
4 | Erken Osmanlı mimarisinin ana hatları ve örneklerle tanımlanması | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
5 | Medrese, hamam, kervansaray, türbe, çarşı, darüşşifa nedir? Osmanlı Mimarisinde işlev, mimari nitelikleri ve sosyal yapılanmalar olarak incelenmesi | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
6 | 15. yy. taşınabilir ve taşınamaz Osmanlı eserleri | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
7 | Edirne, Bursa ve İstanbul'da Osmanlı yapıları | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
8 | Ara Sınav | |
9 | İstanbul'da Osmanlı Yapıları. Anadolu ve Anadolu dışında Osmanlı eserleri | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
10 | İstanbul'da Osmanlı Yapıları. Anadolu ve Anadolu dışında Osmanlı eserleri | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
11 | Yapıların malzeme, teknik, üslup ve süslemeleri açısından üslup değerlendirmeleri | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
12 | 16. yy. Osmanlı Sanatı | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
13 | Osmanlı sanatında Klasik Dönem ve üslup özellikleri | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
14 | Mimar Sinan'ın mimar ve sanatçı olarak incelenmesi | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
15 | 17. yy Osmanlı Sanatı ve dönemin siyasi,askeri ,ticari nitelikleri. Barok sanatın Osmanlı eserlerine etkisi | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Komisyon(2002). Erken Osmanlı Sanatı ve Beyliklerin Mirası/Akdenizde İslam Sanatı, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitabı, Slayt, Harita, Görseller |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | %40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 1 | %60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 9 | 36 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 9 | 36 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 8 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |