Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / İTS520 - İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: İTS520 Adı: ERKEN DÖNEM İSLAM SANATI II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı İDRİS SÖYLEMEZ (idrissoylemez@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
İDRİS SÖYLEMEZ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu ders,İslam Medeniyetinin önemli bir dönemi olan Dört halife ve bağlı unsurları tanıtmak ve bu dönemde oluşan eserler hakkında bilgi vermeyi amaçlar.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dört Halife ve sonrası dönemi sanat eserlerinin ayırt edici özelliklerini açıklayabilir. PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İlk dönem ile İran sahası arasındaki etkileşimi açıklayabilir. PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bu dönemde İslami mimarinin gelişim ve değişim unsurlarını açıklayabilir. PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, Dört halife döneminde yapılan dini mimari, sivil mimari ve askeri mimari örnekleri, el sanatları, zanaatkarlık alanlarını içerir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dört Halife Dönemi ve sanat eserleri 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
2 Dört Halife Dönemi Çevresel etkileşim alanları 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
3 İran Sanatlarıyla etkileşim 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
4 Diğer medeniyet sahaları ile etkileşim 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
5 Diğer medeniyet sahaları ile etkileşim 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
6 Dini Mimari 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
7 Dini Mimari 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
8 Ara Sınav
9 Sivil Mimari 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
10 Sivil Mimari 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
11 El sanatları 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
12 Zanaatkarlık alanları 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
13 Kurulan şehirlerde Mimarinin rolü ve önemi 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
14 Kurulan şehirlerde Mimarinin rolü ve önemi 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
15 Emeviler dönemi mimariyi hazırlayan temel faktörler. 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ •
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Oleg Graber, Erken Dönem İslam Sanatı, 650-1100 (İslam Sanatı Çalışmalarının İnşası I), Albaraka Yay.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, slayt, Görseller.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 %40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 1 %60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 9 36
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 9 36
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 8 32
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 8 32
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180