|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | İDRİS SÖYLEMEZ (idrissoylemez@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
İDRİS SÖYLEMEZ, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu ders, Osmanlıca yazılmış eserlerin ve arşiv malzemelerinin okunması ve anlaşılması için yeterlik kazandırmak. Yazma eserler ve kitabeler hakkında bilgi sahibi olunması ve değerlendirilmesinin sağlanmasını amaçlar. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Bir kitabeyi, tabloyu veya mezar taşını rahatlıkla okuyup analiz edebilir. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Türkçenin çeşitli gelişim dönemlerine bağlı dil kurallarını açıklayabilir. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Mezar taşlarını ve kitabeleri okuyup açıklayabilir. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders, Osmanlıcanın genel yapısı ve okuma kuralları, Osmanlıca el yazma eserler. Kitabeler, paralar ve diğer tarihe kaynaklarını,mezar taşları yazılarını içerir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Tarihte Türklerin kullandığı çeşitli alfabeler. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
| 2 | Türkler arasında Arap alfabesinin kullanılmaya başlaması ve yaygınlaşması. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
| 3 | Osmanlı dönemi ve yazının gelişim süreci. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
| 4 | Yazı çeşitleri ve kullanım alanları | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
| 5 | Türkçenin çeşitli gelişim evreleri ve Osmanlı Türkçesi. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
| 6 | Türkçenin çeşitli gelişim evreleri ve Osmanlı Türkçesi. | |
| 7 | Osmanlı Türkçesinin gramer yapısı. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Kitabeler ve mezar taşları yazıları. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
| 10 | Kitabeler ve mezar taşları yazıları. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
| 11 | Seçuklu dönemi yazma eserlerinden örnek metin incelmesi | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
| 12 | Osmanlı erken dönem yazma eserlerinden örnek metin incelemesi. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
| 13 | Osmanlı geç dönem yazma eserlerinden örnek metin incelemesi. | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
| 14 | Fermanlar, tablolar ve abidevî yazı örnekleri ile ilgili örnekler ve bunların incelenmesi | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
| 15 | Epigrafi ve Paleografiye toplu bakış | 1. DÜZ ANLATIM (TAKRİR) YÖNTEMİ • 2. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ • 3. TARTIŞMA YÖNTEMİ • |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Gökbilin, M.T.(2013). Osmnalı Paleografyası ve Diplomatik Dil, İstanbul: Enderun Kitabevi. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders Kitabı, Slayt, Mezar Taşları, Kitabe Fotoğrafları. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | %40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 14 | 1 | %60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 4 | 9 | 36 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 9 | 36 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 8 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 8 | 32 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||