|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İDRİS SÖYLEMEZ (idrissoylemez@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
İDRİS SÖYLEMEZ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders Mesnevi nazım şekli hakkında kapsamlı bilgi sunularak mesnevinin Türk İslam edebiyatındaki yerinin önemi kavratılmasını amaçlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Mesnevi nazım türünü farklılık ve benzerlik durumu bağlamında okuyabilir. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Mesneviyi diğer türlerden farklı bir değerle açıklayabilir. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Osmanlı döneminde yazılan dini ve ahlaki mesnevilerle İran kültürü kaynaklı mesnveileri benzerlik ve farklılık bakımından açıklayabilir.. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, Mesnevi hakkında genel bilgiler verildikten sonra yüzyıllara göre Türk İslam edebiyatının önemli mesnevilerini içermektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Mesneviyle ilgili yapılan çalışmalar | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
2 | Mesnevinin genel özellikleri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
3 | Mesnevinin tarihî gelişimi | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
4 | Mesnevinin dil ve üslûb özellikleri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
5 | Mesnevinin muhteva özellikleri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
6 | Mesnevinin biçimsel özellikleri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
7 | Mesnevilerin muhtevasına göre tasnifi | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
8 | Ara Sınav | |
9 | Dînî ve ahlakî mesnevilerin okunması ve incelenmesi | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
10 | 12. yy. başlıca mesnevileri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
11 | 13. yy. başlıca mesnevileri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
12 | 14. yy. başlıca mesnevileri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
13 | 15. yy. başlıca mesnevileri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
14 | 16-17. yy. başlıca mesnevileri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
15 | 18-19-20-21 yy. başlıca mesnevileri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Güleç, İ.(2008). Türk Edebiyatında Mesnevi Tercüme ve Şerhleri, İstanbul: Pan Yayıncılık | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitabı, Slayt, Görseller, Metinler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | %40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 1 | %60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 9 | 36 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 9 | 36 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 8 | 32 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |