|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | İSLAM TARİHİ VE SANATLARI(TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | İDRİS SÖYLEMEZ (idrissoylemez@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
İDRİS SÖYLEMEZ, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu ders Mesnevi nazım şekli hakkında kapsamlı bilgi sunularak mesnevinin Türk İslam edebiyatındaki yerinin önemi kavratılmasını amaçlar. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Mesnevi nazım türünü farklılık ve benzerlik durumu bağlamında okuyabilir. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Mesneviyi diğer türlerden farklı bir değerle açıklayabilir. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Osmanlı döneminde yazılan dini ve ahlaki mesnevilerle İran kültürü kaynaklı mesnveileri benzerlik ve farklılık bakımından açıklayabilir.. |
PÇ-1 İslam tarihi ve sanatları alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 İslam tarihi ve sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 İslam tarihi ve sanatları alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders, Mesnevi hakkında genel bilgiler verildikten sonra yüzyıllara göre Türk İslam edebiyatının önemli mesnevilerini içermektedir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Mesneviyle ilgili yapılan çalışmalar | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
| 2 | Mesnevinin genel özellikleri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
| 3 | Mesnevinin tarihî gelişimi | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
| 4 | Mesnevinin dil ve üslûb özellikleri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
| 5 | Mesnevinin muhteva özellikleri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
| 6 | Mesnevinin biçimsel özellikleri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
| 7 | Mesnevilerin muhtevasına göre tasnifi | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Dînî ve ahlakî mesnevilerin okunması ve incelenmesi | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
| 10 | 12. yy. başlıca mesnevileri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
| 11 | 13. yy. başlıca mesnevileri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
| 12 | 14. yy. başlıca mesnevileri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
| 13 | 15. yy. başlıca mesnevileri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
| 14 | 16-17. yy. başlıca mesnevileri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
| 15 | 18-19-20-21 yy. başlıca mesnevileri | 1. Düz anlatım (takrir) yöntemi • 2. Problem çözme yöntemi • 3. Tartışma yöntemi • |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Güleç, İ.(2008). Türk Edebiyatında Mesnevi Tercüme ve Şerhleri, İstanbul: Pan Yayıncılık | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders Kitabı, Slayt, Görseller, Metinler | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | %40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 14 | 1 | %60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 4 | 9 | 36 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 9 | 36 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 8 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 8 | 32 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||