|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ BÖLÜMÜ (TEKLİF EDİLEN) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ERHAN IŞIKDEMİR (erhanisikdemir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrencilere; sporcuların hayatını kurtarmak, ilk yardım gerektiren durumlarda sakatlığı önlemek veya sınırlandırmak için zamanında ve yerinde önlem alma yaklaşım ve uygulamalarına ilişkin bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İlkyardımın önemini ve ilkelerini bilir. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-7 Antrenör olarak spor alt yapısının gelişimine katkı sağlar, ulusal ve uluslararası düzeyde amatör, profesyonel ve milli sporcu yetiştirilmesinde gerekli olan bilgileri edinir. PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar. PÇ-27 Antrenör olarak sporcu sağlığının korunmasına katkı sağlar. PÇ-28 Sportif değerlendirme ve antrenman sürecinde ekip anlayışına sahiptir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-2 | İlkyardım gerektiren durumlarda sporcunun değerlendirmesini yapar |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-7 Antrenör olarak spor alt yapısının gelişimine katkı sağlar, ulusal ve uluslararası düzeyde amatör, profesyonel ve milli sporcu yetiştirilmesinde gerekli olan bilgileri edinir. PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar. PÇ-27 Antrenör olarak sporcu sağlığının korunmasına katkı sağlar. PÇ-28 Sportif değerlendirme ve antrenman sürecinde ekip anlayışına sahiptir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-3 | İlkyardım ile ilgili edindiği güncel bilgileri sportif yaşamına aktarır. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-7 Antrenör olarak spor alt yapısının gelişimine katkı sağlar, ulusal ve uluslararası düzeyde amatör, profesyonel ve milli sporcu yetiştirilmesinde gerekli olan bilgileri edinir. PÇ-15 Sporcu performansı odaklı düzenli antrenman programını günlük yaşama ve spor branşına uyarlayarak sistematik bir şekilde uygular. PÇ-25 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kurum ve kuruluşlarca düzenlenen ulusal ve uluslararası hizmet içi eğitim, kurs, çalıştay, seminer, toplantı ve kongrelere katılarak mesleki bilgi ve becerilerini yaşam boyu öğrenme süreci içinde geliştirir. PÇ-26 Antrenör psikososyal bakış̧ açısıyla sporcularının gizliliğine saygı göstererek etkin iletişim becerilerini kullanır. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-4 | İlkyardım bilgilerini acil durumlarda uygulayabilir |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-7 Antrenör olarak spor alt yapısının gelişimine katkı sağlar, ulusal ve uluslararası düzeyde amatör, profesyonel ve milli sporcu yetiştirilmesinde gerekli olan bilgileri edinir. PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar. PÇ-27 Antrenör olarak sporcu sağlığının korunmasına katkı sağlar. PÇ-28 Sportif değerlendirme ve antrenman sürecinde ekip anlayışına sahiptir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-5 | Temel yaşam desteğinin aşamalarını doğru uygular |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-7 Antrenör olarak spor alt yapısının gelişimine katkı sağlar, ulusal ve uluslararası düzeyde amatör, profesyonel ve milli sporcu yetiştirilmesinde gerekli olan bilgileri edinir. PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar. PÇ-27 Antrenör olarak sporcu sağlığının korunmasına katkı sağlar. PÇ-28 Sportif değerlendirme ve antrenman sürecinde ekip anlayışına sahiptir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, ilk yardımın önemi ve ilkeleri, olay yerinin ve yaralının değerlendirilmesi, yaralanma ve sakatlanmalarda ilk yardım uygulamaları, sargı ve bandaj uygulamaları, kardiyopulmoner resüsitasyon, bilinç bozukluklarında ilk yardım, ısıya bağlı durumlarda ilk yardım, ısırma ve sokmalarda ilk yardım, zehirlenmelerde ilk yardım, ve sık görülen sporcu yaralanmalarından korunma yöntemlerini kapsar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | İlk Yardıma Giriş-Kavramlar | Anlatım, Beyin Fırtınası |
2 | Olay Yerinin ve Hastalık/Sakatlanma/Yaralı Değerlendirilmesi/TRİAJ | Anlatım, Gösterim |
3 | Yaralanma/Sakatlanmalarda Kaza Ortamından Çıkarma ve Taşıma Teknikleri | Anlatım, Gösterim |
4 | Kırık çıkıklar ve burkulmalarda ilk yardım | Anlatım, Gösterim, Uygulama |
5 | Sargı ve Bandaj Uygulama Yöntemleri | Anlatım, Gösterim, Uygulama |
6 | Yaralanmalarda ilk yardım | Anlatım, Gösterim, Uygulama |
7 | Kanamalarda ilk yardım ve Şok | Anlatım, Gösterim, Uygulama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kardiyopulmoner Resüsitasyon –Temel Yaşam Desteği | Anlatım, Gösterim |
10 | Bilinç Bozukluklarında İlk Yardım | Anlatım, Gösterim |
11 | Isıya bağlı yardım gerektiren durumlar (Yanık Donma) | Anlatım, Gösterim |
12 | Isırma ve sokmalarda ilk yardım | Anlatım, Gösterim |
13 | Zehirlenmelerde ilk yardım | Anlatım, Gösterim |
14 | Sık Görülen Sporcu Yaralanmalarından Korunma Yöntemleri | Anlatım, Gösterim, Uygulama |
15 | Genel tekrar | Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Kanbir O. Sporda Sağlık Bilinci ve İlk Yardım (2017). Ekin Yayıncılık,Bursa. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
AKUT. (2021). Temel İlk Yardım Eğitim Kitapçığı. Link Sunumlar (PowerPoint) Ders notları (PDF) Video dersler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 5 | 1 | 5 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 10 | 1 | 10 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 10 | 1 | 10 |
Sözlü Sınav | 5 | 1 | 5 |
Kısa Sınav (Quiz) | 2 | 2 | 4 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 12 | 1 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 140 |