Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ / ANT 144 - ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ BÖLÜMÜ (TEKLİF EDİLEN)

Kodu: ANT 144 Adı: SPORCU SAĞLIĞI VE İLK YARDIM Teorik+Uygulama: 2+1 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ BÖLÜMÜ (TEKLİF EDİLEN)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ERHAN IŞIKDEMİR (erhanisikdemir@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilere; sporcuların hayatını kurtarmak, ilk yardım gerektiren durumlarda sakatlığı önlemek veya sınırlandırmak için zamanında ve yerinde önlem alma yaklaşım ve uygulamalarına ilişkin bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İlkyardımın önemini ve ilkelerini bilir. PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-7 Antrenör olarak spor alt yapısının gelişimine katkı sağlar, ulusal ve uluslararası düzeyde amatör, profesyonel ve milli sporcu yetiştirilmesinde gerekli olan bilgileri edinir.
PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar.
PÇ-27 Antrenör olarak sporcu sağlığının korunmasına katkı sağlar.
PÇ-28 Sportif değerlendirme ve antrenman sürecinde ekip anlayışına sahiptir.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-2 İlkyardım gerektiren durumlarda sporcunun değerlendirmesini yapar PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-7 Antrenör olarak spor alt yapısının gelişimine katkı sağlar, ulusal ve uluslararası düzeyde amatör, profesyonel ve milli sporcu yetiştirilmesinde gerekli olan bilgileri edinir.
PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar.
PÇ-27 Antrenör olarak sporcu sağlığının korunmasına katkı sağlar.
PÇ-28 Sportif değerlendirme ve antrenman sürecinde ekip anlayışına sahiptir.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-3 İlkyardım ile ilgili edindiği güncel bilgileri sportif yaşamına aktarır. PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-7 Antrenör olarak spor alt yapısının gelişimine katkı sağlar, ulusal ve uluslararası düzeyde amatör, profesyonel ve milli sporcu yetiştirilmesinde gerekli olan bilgileri edinir.
PÇ-15 Sporcu performansı odaklı düzenli antrenman programını günlük yaşama ve spor branşına uyarlayarak sistematik bir şekilde uygular.
PÇ-25 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kurum ve kuruluşlarca düzenlenen ulusal ve uluslararası hizmet içi eğitim, kurs, çalıştay, seminer, toplantı ve kongrelere katılarak mesleki bilgi ve becerilerini yaşam boyu öğrenme süreci içinde geliştirir.
PÇ-26 Antrenör psikososyal bakış̧ açısıyla sporcularının gizliliğine saygı göstererek etkin iletişim becerilerini kullanır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-4 İlkyardım bilgilerini acil durumlarda uygulayabilir PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-7 Antrenör olarak spor alt yapısının gelişimine katkı sağlar, ulusal ve uluslararası düzeyde amatör, profesyonel ve milli sporcu yetiştirilmesinde gerekli olan bilgileri edinir.
PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar.
PÇ-27 Antrenör olarak sporcu sağlığının korunmasına katkı sağlar.
PÇ-28 Sportif değerlendirme ve antrenman sürecinde ekip anlayışına sahiptir.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-5 Temel yaşam desteğinin aşamalarını doğru uygular PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-7 Antrenör olarak spor alt yapısının gelişimine katkı sağlar, ulusal ve uluslararası düzeyde amatör, profesyonel ve milli sporcu yetiştirilmesinde gerekli olan bilgileri edinir.
PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar.
PÇ-27 Antrenör olarak sporcu sağlığının korunmasına katkı sağlar.
PÇ-28 Sportif değerlendirme ve antrenman sürecinde ekip anlayışına sahiptir.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, ilk yardımın önemi ve ilkeleri, olay yerinin ve yaralının değerlendirilmesi, yaralanma ve sakatlanmalarda ilk yardım uygulamaları, sargı ve bandaj uygulamaları, kardiyopulmoner resüsitasyon, bilinç bozukluklarında ilk yardım, ısıya bağlı durumlarda ilk yardım, ısırma ve sokmalarda ilk yardım, zehirlenmelerde ilk yardım, ve sık görülen sporcu yaralanmalarından korunma yöntemlerini kapsar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İlk Yardıma Giriş-Kavramlar Anlatım, Beyin Fırtınası
2 Olay Yerinin ve Hastalık/Sakatlanma/Yaralı Değerlendirilmesi/TRİAJ Anlatım, Gösterim
3 Yaralanma/Sakatlanmalarda Kaza Ortamından Çıkarma ve Taşıma Teknikleri Anlatım, Gösterim
4 Kırık çıkıklar ve burkulmalarda ilk yardım Anlatım, Gösterim, Uygulama
5 Sargı ve Bandaj Uygulama Yöntemleri Anlatım, Gösterim, Uygulama
6 Yaralanmalarda ilk yardım Anlatım, Gösterim, Uygulama
7 Kanamalarda ilk yardım ve Şok Anlatım, Gösterim, Uygulama
8 Ara Sınav
9 Kardiyopulmoner Resüsitasyon –Temel Yaşam Desteği Anlatım, Gösterim
10 Bilinç Bozukluklarında İlk Yardım Anlatım, Gösterim
11 Isıya bağlı yardım gerektiren durumlar (Yanık Donma) Anlatım, Gösterim
12 Isırma ve sokmalarda ilk yardım Anlatım, Gösterim
13 Zehirlenmelerde ilk yardım Anlatım, Gösterim
14 Sık Görülen Sporcu Yaralanmalarından Korunma Yöntemleri Anlatım, Gösterim, Uygulama
15 Genel tekrar Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kanbir O. Sporda Sağlık Bilinci ve İlk Yardım (2017). Ekin Yayıncılık,Bursa.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
AKUT. (2021). Temel İlk Yardım Eğitim Kitapçığı. Link Sunumlar (PowerPoint) Ders notları (PDF) Video dersler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 5 1 5
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 10 1 10
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 10 1 10
Sözlü Sınav 5 1 5
Kısa Sınav (Quiz) 2 2 4
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 8 1 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 12 1 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 140