Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
DÖÇ-1 |
Bilimsel araştırmanın temel yapısını ve dayandığı temel felsefeleri açıklar |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
|
Performans Ödevi |
DÖÇ-2 |
Bilimsel araştırma sürecinin temel yapısını fark eder. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
|
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 |
Kendi alanına dair araştırma soruları geliştirir ve alanındaki problemleri tanımlamaya çalışır. |
PÇ-2 Alanının ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi anlar ve farklı disiplinlerle işbirliği yaparak ortak projeler gerçekleştirir.
|
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 |
Nitel ve nicel yöntemlerin dayandığı temel felsefeleri tanımlar ve bu iki yöntemin farklılıklarını fark eder. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
|
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-5 |
Araştırmaların raporlaştırılması sürecinde referans verme, kaynakça gösterme gibi temel bilgilerin yanı sıra araştırma raporunda yer alması gereken diğer unsurları tanır ve kendi alanına özgü bir problemden hareketle öğrendiklerini uygular. |
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir projeyi bağımsız olarak gerçekleştirir.
|
Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği |
Bilimin amacı ve tanımı, Bilimsel bilginin özellikleri, Bilimsel bilgi ve değerler sistemi, Modern bilimin doğuşu ve gelişimi, Sosyal bilimlerde yöntem, Başlıca araştırma yöntemleri, Veri toplama yöntemleri, Ölçme ve test teknikleri. |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Dersin içeriğinin tanıtılması ve yapılan alan araştırmalarından örnekler gösterilmesi. |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
2 |
Bilimsel araştırmaya ait temel kavramlar: Bilim, Bilimsel bilgi, olgu, kavram, prensip, yasa, hipotez, teori tanımlarının verilmesi. Araştırmanın ne olduğu ve araştırma süreci nasıl gerçekleştiğinin verilmesi. |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
3 |
Araştırma yöntemlerinin kökenleri ve tarihçesinin gözden geçirilmesi. Araştırmaya nasıl başlandığı ve araştırma sorularının nasıl geliştirilmesi gerektiğinin vurgulanması. Alan özgü problemler geliştirilmesinin sağlanması. |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
4 |
Veri toplama süreci. Evren, örneklem ve değişken kavramlarının gözden geçirilmesi. Eğitim araştırmalarında kullanılan yöntemler hakkında bilgi verilmesi. Alana özgü problem geliştirilerek bu kavramları ilgili örnekler üzerinde betimlemek. |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
5 |
Nicel araştırma tasarımı ve ilgili temel kavramların verilmesi. Alana özgü nicel yöntemlerle geliştirilebilecek problemlerin belirlenmesi. |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
6 |
Nicel araştırma tasarımı veri toplanma yollarının verilmesi ve anket, gözlem formu ve ölçek geliştirmenin nasıl geçekleştiği; dikkat edilmesi gereken hususların neler olduğunun verilmesi. Alan özgü problem yada problemler üzerinden nicel veri toplama ara |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
7 |
Nitel araştırma desenlerinin tanıtılması ve bunların farklılıklarının verilmesi. |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Nitel araştırmada örneklem çeşitlerinin tanıtılması ve alana özgü problemlerin nitel örneklemelerinin alınmasına dair örneklerin verilmesini sağlama. |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
10 |
Nitel araştırmada veri toplama yöntemlerinin (görüşme, gözlem, doküman incelemesi) tanıtılması ve alan özgü bir problem üzerinden görüşme soruları ve gözlem dokümanlarının geliştirilmesinin sağlanması. |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
11 |
Nitel araştırmada veri analizinin nasıl gerçekleştiği konusunun gözden geçirilmesi. |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
12 |
Araştırma raporunda bulunması gereken bölümlerin tanıtılması ve bu raporun yazılması sırasında dikkat edilecek hususların (kaynakça, referans verme, içindekiler, tablolar listesi vs.) tanıtılması. |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
13 |
Alanla ilgili belirlenen problemler doğrultusunda araştırma sürecinin yaşanılmasının sağlanması. |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
14 |
Alanla ilgili belirlenen problemler doğrultusunda araştırma sürecinin yaşanılmasının sağlanması. |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
15 |
Alanla ilgili belirlenen problemler doğrultusunda araştırma sürecinin yaşanılmasının sağlanması. |
Tartışma Yöntemi
Anlatma Yöntemi |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
Halil Seyidoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, İstanbul, 2003. |
2 |
Ali Yıldırım ve Hasan Şimşek, Sosyal bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin, Ankara, 2004. |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
|