Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / FDB 507 - FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: FDB 507 Adı: GENÇLİK DİN VE DEĞERLER PSİKOLOJİSİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı İLYAS PÜR (ilyaspur@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
İLYAS PÜR,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
bu ders ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlara, eğitimde kullanılan ölçme araçlarına ve ölçme sonuçları üzerinde yapılan temel istatistiksel işlemlere yönelik bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlar.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Gençlik ve Din Arasındaki İlişkiyi kavrar. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-9 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir perspektifle analiz eder.
PÇ-10 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek, alan içi ve dışı gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-13 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri savunur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Değerler ve Din Arasındaki İlişkiyi kavrar PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir projeyi bağımsız olarak gerçekleştirir.
PÇ-8 Alanıyla ilgili sorunların çözümünde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde düzenler.
PÇ-9 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir perspektifle analiz eder.
PÇ-13 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri savunur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Değerin ve Dinin Önemi Üzerinde Durur PÇ-2 Alanının ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi anlar ve farklı disiplinlerle işbirliği yaparak ortak projeler gerçekleştirir.
PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir.
PÇ-8 Alanıyla ilgili sorunların çözümünde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde düzenler.
PÇ-10 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek, alan içi ve dışı gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-12 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları ve bilişim iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar, ölçme araçlarında bulunması gereken nitelikler, ölçme araçları ve ölçme sonuçları üzerinde yapılan istatistiksel işlemler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Değerin Oluşumu ve Gelişimi Değerlerin Gençlerdeki Yeri ve Önemi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
2 İnsani Değerler İnsani Değerlerin Ergenlikte Oluşumu Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
3 Toplumsal Değerler Toplumsal Değerlerin Hayata Yansıması Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
4 Ahlaki Değerler Ahlaki Değerlerin Ergenlik Dönemindeki Görüntüleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
5 Dini Değerler Dini Değerlerin Bireysel ve Toplumsal Önemi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
6 Ailevi Değerler Ebeveynlerin Hak ve Sorumluluklarının Psikolojik Açıdan İncelenmesi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
7 Mutluluk ve Değer Maneviyatın Mutluluk Üzerindeki Etkisi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Erdemlerin Önemi Erdem ve Fazilet kavramlarının Açıklanması Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
10 Gençlik ve Din Ergenlikte Hayatın Anlam ve Fonksiyonları Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
11 İbadetler ve Ruh Sağlığı İbadetlerin Psikoterapik Fonksiyonları Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
12 Gençlik Döneminde Kimlik ve Din Gençlikte Kimliğin Oluşum Süreci Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
13 Ergenlik Döneminde Din Eğitiminin Psikolojik Fonksiyonları Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
14 Ergenlerde Ahlaki Yargılama Bireysel Değer Yargılarının Ergenlikteki Gelişimi Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
15 Değerler Psikolojisinin Önemi Amacı ve Yönteminin Açıklanması Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ekşi, A. (1982). Gençlerimiz ve Sorunları, İstanbul
2 Hökelekli, H. (2015) Gençlik Din ve Değerler Psikolojisi, İstanbul: Dem Yayınları
3 Yörükoğlu, A. (2023) Gençlik Çağı, Ruh Sağlığı ve Ruhsal Sorunlar. İstanbul: İnkılap Kitabevi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
bilgisayar ve yansıtma cihazları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 4 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 10 4 40
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180