|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | METİN DOĞAN (metindogan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Genel anlamda öğrencinin din sosyolojisinin temel kavramları, din sosyolojisinin ortaya çıkışı ve gelişimi; teorik, pratik ve sosyolojik anlatımıyla dini tecrübenin ifade şekilleri, genelde din ve toplum ilişkileri, dini gruplar ve cemaatlerin yapıları, gelişim, değişim ve işlevleri ve dini otorite tipleri konularında yeterli düzeyde bilgi edinebilmelerini sağlamayı amaçlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Din Toplum ilişkisi hakkında açıklayıcı bilgi verebilir |
PÇ-2 Alanının ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi anlar ve farklı disiplinlerle işbirliği yaparak ortak projeler gerçekleştirir. PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Din sosyolojisinin konusu ve metodu hakkında bilgi verebilir |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | din sosyolojisi alanı ile ilgili olarak temel kavramları açıklayabilir |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir. PÇ-2 Alanının ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi anlar ve farklı disiplinlerle işbirliği yaparak ortak projeler gerçekleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | din sosyolojisinin gelişimi hakkında bilgi verebilir |
PÇ-2 Alanının ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi anlar ve farklı disiplinlerle işbirliği yaparak ortak projeler gerçekleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-15 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde anlar ve ikinci kişilere uygun normlara göre aktarır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ders, Din sosyolojisinin temel kavramları, din sosyolojisinin ortaya çıkışı ve gelişimi, din sosyolojisi alanında ortaya çıkan farklı anlayışlar, dini tecrübenin ifade şekilleri (dini tecrübenin teorik, pratik ve sosyolojik anlatımları); din-toplum ilişkileri ve karşılıklı etkileşimleri; dini gruplar, dini cemaatler ve yapıları, dini grup ve cemaatlerin sosyal işlevleri konularından oluşmaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | başlangıçtan modern zamanlara değin din sosyolojisinin temel kavramları | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
2 | din sosyolojisinin ortaya çıkışı ve günümüze kadar gelişim evreleri | Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
3 | süreç içerisinde din sosyolojisi alanında ortaya çıkan farklı anlayışlar | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
4 | dini tecrübenin ifade şekilleri (dini tecrübenin teorik anlatımı) | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
5 | dini tecrübenin ifade şekilleri (dini tecrübenin pratik anlatımı) | Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
6 | dini tecrübenin ifade şekilleri (dini tecrübenin sosyolojik anlatımı) | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
7 | din sosyolojisinin ana konularından olan dini gruplar ve bu grupların yapıları | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | din sosyolojisinin ana konularından olan dini cemaatler ve bu cemaatlerin yapıları | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
10 | dini yaşam içerisinde dini grup ve cemaatlerin sosyal işlevleri | Örnek Olay Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
11 | dini grup ve cemaatlerin toplumsal gelişim ve değişimleri | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
12 | inananlar topluluğu içerisinde ortaya çıkan dini otorite tipleri | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
13 | dini grup içerisinde karizmatik otorite ve peygamber karizması | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
14 | toplumsal yaşamın ilişkiler ağında din-toplum ilişkilerinin şekillenişi | Tartışma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
15 | din-toplum ilişkilerine bağlı olarak ortaya çıkan karşılıklı etkileşimler | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Arslantürk, Z. (2015). Din Sosyolojisi. İstanbul: Çamlıca Yayınları. | |
2 | Tekin, M. (2016). Din Sosyolojisi. İstanbul: Rağbet Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon cihazı, akıllı tahta |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 12 | 48 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 9 | 54 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |