|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | METİN DOĞAN (metindogan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencinin, sekülerleşme sürecini ortaya çıkartan parametrelerin neler olduğunu, sekülerleşmenin ne şekilde etkide bulunduğunu, seküleşme ve modernleşme ilişkilerinin nasıl seyrettiğini, din kurumunun sekülerleşmesi ve bu süreçte ortaya çıkan yeni dinsel akım ve yaklaşımların neler olduğunu ve dinin toplumsal etkisinin azalıp azalmadığını anlamasını sağlamayı amaçlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sekülerleşme hakkında bilgi verebilir |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | sekülerleşme-Din-Toplum ilişkileri hakkında bilgi verebilir |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir. PÇ-9 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir perspektifle analiz eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | sekülerleşme sürecini ortaya çıkartan parametrelerin neler olduğu hakkında bilgi verebilir |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir. PÇ-2 Alanının ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi anlar ve farklı disiplinlerle işbirliği yaparak ortak projeler gerçekleştirir. PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir projeyi bağımsız olarak gerçekleştirir. PÇ-9 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir perspektifle analiz eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | seküleşme ve modernleşme ilişkilerinin nasıl seyrettiği hakkında bilgi verebilir |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir. PÇ-2 Alanının ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi anlar ve farklı disiplinlerle işbirliği yaparak ortak projeler gerçekleştirir. PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir. PÇ-8 Alanıyla ilgili sorunların çözümünde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde düzenler. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ders, sekülerleşme ve desekülerleşme nedir? sekülerleşmenin toplumsal, kültürel ve dinsel yansımaları, din kurumunun sekülerleşmesi, geleneksel, modern ve postmodern dönemde din, sekülerleşme ekseninde dini görünümler konularından oluşmaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | din toplum ilişkileri açısından sekülerleşme nedir? | anlatma yöntemi, planlı grup çalışması |
2 | sekülerleşme ekseninde üretilen bir kavram olarak desekülerleşme nedir? | anlatma yöntemi, tartışma yöntemi |
3 | sekülerleşmenin toplumsal ve kültürel yansımaları | tartışma yöntemi, örnek olay yöntemi |
4 | din sosyolojisi açısından sekülerleşmenin dinsel yansımaları | örnek olay yöntemi, planlı grup çalışması |
5 | din toplum ilişkileri bağlamında din kurumunun sekülerleşmesi | anlatma yöntemi, tartışma yöntemi |
6 | neden sonuç bağlamında modernizm-sekülerizm ilişkisi | tartışma yöntemi, örnek olay yöntemi |
7 | sekülerizmin kavramsal çerçevesi içerisinde seküler-laik kavramları | anlatma yöntemi, planlı grup çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | sekülerizmin gelişimi ekseninde geleneksel, modern ve postmodern dönemde dinin durumu | anlatma yöntemi, planlı grup çalışması |
10 | Rönesanstan günümüze kadar yaşanan dinin tecrübevi dönüşümü | anlatma yöntemi, tartışma yöntemi |
11 | sekülerleşme ekseninde dini görünümler (Batı’da-Amerika’da -) | örnek olay yöntemi, planlı grup çalışması |
12 | Yeni dini hareketler, yakın dönem dini canlanma ve dinin bireyselleşmesi | tartışma yöntemi, örnek olay yöntemi |
13 | sekülerleşme ekseninde dini görünümler (Batı’da –Kuzey-Batı Avrupa’da-) | anlatma yöntemi, tartışma yöntemi |
14 | sekülerleşme ekseninde dini görünümler (Türkiye’de) | örnek olay yöntemi, planlı grup çalışması |
15 | seküler dönemde tanrı anlayışlarında yaşanan dönüşümler | anlatma yöntemi, planlı grup çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Özay, M. (2020). Sekülerleşme ve Din: Batı’da Sekülerleşme Teorileri ve Tartışmaları, (9. baskı). İstanbul: İbn Haldun Üniversitesi Yayınları | |
2 | Bayer, A. (2022). Sekülerleşme ve Din. Ankara: İksad Yayınevi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
bilgisayar, projeksiyon cihazı, akıllı tahta |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 12 | 48 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 9 | 54 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |