Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / FDB 515 - FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: FDB 515 Adı: İSLAM FELSEFESİNDE TANRI TASAVVURLARI I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖMER CERAN (omerceran@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ÖMER CERAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Ders öncelikle İslam Felsefesi’nde Tanrı, Tanrı’nın sıfatları ve Tanrı evren ilişkisi konularındaki temel yaklaşımların tespit edilmesini amaçlar. İkinci olarak İslam filozoflarının bu konularda etkilendikleri filozoflar ve sonraki dönem için etkilerinin tespiti amaçlar..

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İslam filozoflarının Tanrı tasavvurları ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir projeyi bağımsız olarak gerçekleştirir.
PÇ-9 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir perspektifle analiz eder.
PÇ-12 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları ve bilişim iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İslam Felsefesin Tanrı alem ilişkisine dair görüşleri açıklayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
PÇ-2 Alanının ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi anlar ve farklı disiplinlerle işbirliği yaparak ortak projeler gerçekleştirir.
PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Tanrı hakkındaki görüşlerde meşşai fe işraki filozoflar arasındaki görüş ayrılıklarını açıklayabilir PÇ-2 Alanının ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi anlar ve farklı disiplinlerle işbirliği yaparak ortak projeler gerçekleştirir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-15 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde anlar ve ikinci kişilere uygun normlara göre aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dersin içeriğini Tanrı’nın tanımının yapılıp yapılamayacağı konusu, Tanrı’nın sıfatları ve Yaratan yaratılan ilişkisinin mahiyeti, Tanrı ile ilişkili kavramlar ve temel yaklaşımla oluşturmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İlgili İslam Felsefesi kaynaklarının tespit edilmesi ve metinlerin sıralanması Tartışma ve anlatma yöntemi
2 Tanrı'nın tanımı ve sıfatları konusunda genel bir kavram haritası çıkarılması Tartışma ve anlatma yöntemi
3 Tanrı evren ilişkisine dair görüşlerin değerlendirilmesi 1 Tartışma ve anlatma yöntemi
4 Tanrı evren ilişkisine dair görüşlerin değerlendirilmesi 2 Tartışma ve anlatma yöntemi
5 Tanrı'nın sıfatları bağlamında ezelilik konusundaki tartışmalar Tartışma ve anlatma yöntemi
6 Tanrı'nın iradesi ile ilgili determinizm bağlamında yapılan tartışmalar 1 Tartışma ve anlatma yöntemi
7 Tanrı'nın iradesi ile ilgili determinizm bağlamında yapılan tartışmalar 2 Tartışma ve anlatma yöntemi
8 Ara Sınav
9 Tanrı'nın mahiyeti ile ilgili yapılan tartışmalar 1 Tartışma ve anlatma yöntemi
10 Tanrı'nın mahiyeti ile ilgili yapılan tartışmalar 2 Tartışma ve anlatma yöntemi
11 Tanrı hakkında bilinemezci görüşler Tartışma ve anlatma yöntemi
12 Tanrı hakkında panteist görüşler Tartışma ve anlatma yöntemi
13 İslam felsefesinde negatif teoloji Tartışma ve anlatma yöntemi
14 İslam felsefesinde monist ve dualist yaklaşımlar Tartışma ve anlatma yöntemi
15 Meşşai ve İşraki felsefede Tanrı Tartışma ve anlatma yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ömer Türker İslam'da Metafizik Düşünce, (İstanbul: Klasik Yayınları, 2019)
2 İbrahim Agah Çubukçu, İslam Felsefesinde Allah'ın Varlığının Delilleri, (Ankara: A.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları, 1978)
3 Farabi, el-Medinetü'l-Fazıla, çev.: Yaşar Aydınlı, (İstanbul: Litera Yayıncılık, 2018)
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
bilgisayar, tablet ve ekran yansıtma cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 6 18
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 12 36
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 182