Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / FDB 517 - FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: FDB 517 Adı: KÜRESELLEŞME VE DİN Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı METİN DOĞAN (metindogan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
öğrencinin, küreselleşmenin ve küreselleşme olgusunun unsurlarını, küreselleşme bakış açılarını, din ve küreselleşmenin karşılıklı etkileşimlerini, küreselleşen dünyaya dinin sağlayabileceği katkı alanlarını, dinlerin küreselleşmesi ve küreselleşme göstergesi olarak dinin yeni görünümlerini anlamasını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 küreselleşme ve küreselleşme olgusunun unsurları hakkında bilgi verebilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir.
PÇ-13 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri savunur.
PÇ-15 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde anlar ve ikinci kişilere uygun normlara göre aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 küreselleşme ve din ilişkisi üzerine geliştirilen kuramsal yaklaşımları açıklayabilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-13 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri savunur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 küreselleşmenin dinler ile olan ilişkisini açıklayabilir PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir projeyi bağımsız olarak gerçekleştirir.
PÇ-8 Alanıyla ilgili sorunların çözümünde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde düzenler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 küreselleşme çerçevesinde ulus devlet ve din hakkında bilgi verebilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir.
PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir projeyi bağımsız olarak gerçekleştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ders, küreselleşme nedir, küreselleşme olgusunun unsurları nelerdir? küreselleşme bakış açıları, din ve küreselleşmenin karşılıklı etkileşimleri, küreselleşen dünyaya dinin sağlayabileceği katkı alanları, dinlerin küreselleşmesi ve küreselleşme göstergesi olarak din konularından oluşmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 küreselleşme olgusunun din sosyolojisi açısından tanımlanması tartışma yöntemi, anlatma yöntemi
2 küreselleşme olgusunun unsurlarının değerlendirilmesi tartışma yöntemi, planlı grup çalışması
3 küreselleşmeyle birlikte ortaya çıkan küreselleşme bakış açıları anlatma yöntemi, planlı grup çalışması
4 din ve küreselleşmenin farklı toplum tiplerine göre karşılıklı etkileşimleri tartışma yöntemi, anlatma yöntemi
5 küreselleşen dünyaya dinin sağlayabileceği katkı alanları tartışma yöntemi, planlı grup çalışması
6 dinlerin küreselleşmesinin din sosyolojisi açısından değerlendirilmesi anlatma yöntemi, planlı grup çalışması
7 küreselleşen ailenin din sosyolojisi açısından değerlendirilmesi anlatma yöntemi, planlı grup çalışması
8 Ara Sınav
9 küreselleşme ve din ilişkisi üzerine kuramsal yaklaşımlar tartışma yöntemi, planlı grup çalışması
10 küreselleşme bağlamında ulus devlet ve din tartışma yöntemi, anlatma yöntemi
11 küreselleşme bağlamında son dönem terör olaylarının din ile bağlantılarının ele alınması tartışma yöntemi, anlatma yöntemi, planlı grup çalışması
12 küreselleşmenin belirleyicilerinden biri olarak din anlatma yöntemi, planlı grup çalışması
13 dini sosyolojik olarak küreselleşen dünyada kimlik edinimleri anlatma yöntemi, planlı grup çalışması
14 küreselleşme sürecinin birey ve toplum üzerindeki sosyolojik yansımaları tartışma yöntemi, planlı grup çalışması
15 11 Eylül 2001 olayı ve sonrasındaki gelişmelerin küreselleşme-din ilişkisi bağlamı tartışma yöntemi, anlatma yöntemi, planlı grup çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Coştu, Y. (2023). Küreselleşme ve Din, Çanakkale: Paradigma Akademi Yayınları.
2 Tekin, M. (2016). Din Sosyolojisi. İstanbul: Rağbet Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
bilgisayar, projeksiyon cihazı, akıllı tahta

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 12 48
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 9 54
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180