Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / FDB 521 - FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: FDB 521 Adı: İSLAM EĞİTİM DÜŞÜNCESİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı YASEMİN GÜLEÇ (yasemingulec@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
YASEMİN GÜLEÇ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, İslam eğitim düşüncesinin tarihsel gelişimini ve temel kavramlarını derinlemesine incelemektir. Hz. Muhammed döneminden günümüze kadar olan süreci ele alarak, kelam, felsefe ve tasavvuf geleneklerinin eğitim üzerindeki etkilerini araştırmak, medrese sisteminin evrimini ve modernleşme süreçlerini analiz etmek ve bilginin İslamileştirilmesinin olası eğitsel sonuçlarını tartışmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İslam eğitim düşüncesinin temel kavramlarını ve tarihsel gelişimini açıklar. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
PÇ-2 Alanının ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi anlar ve farklı disiplinlerle işbirliği yaparak ortak projeler gerçekleştirir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Hz. Muhammed'in eğitim yöntemlerini ve ilk İslam toplumundaki eğitim pratiğini analiz eder. Kelam, felsefe ve tasavvufun eğitim üzerindeki etkilerini değerlendirir. PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir.
PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir projeyi bağımsız olarak gerçekleştirir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-8 Alanıyla ilgili sorunların çözümünde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde düzenler.
PÇ-9 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir perspektifle analiz eder.
PÇ-10 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek, alan içi ve dışı gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-11 Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Medrese sisteminin gelişimini ve modernleşme sürecini açıklar. Dindarlık kimliği ile dini ilimler arasındaki ilişkiyi yorumlar. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
PÇ-2 Alanının ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi anlar ve farklı disiplinlerle işbirliği yaparak ortak projeler gerçekleştirir.
PÇ-10 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek, alan içi ve dışı gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-13 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri savunur.
PÇ-15 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde anlar ve ikinci kişilere uygun normlara göre aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Bilginin İslamileştirilmesi sürecini ve bu sürecin eğitim üzerindeki etkilerini tartışır. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
PÇ-2 Alanının ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi anlar ve farklı disiplinlerle işbirliği yaparak ortak projeler gerçekleştirir.
PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir.
PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir projeyi bağımsız olarak gerçekleştirir.
PÇ-8 Alanıyla ilgili sorunların çözümünde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde düzenler.
PÇ-13 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri savunur.
PÇ-15 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde anlar ve ikinci kişilere uygun normlara göre aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ders, İslam eğitim düşüncesinin tarihsel gelişimini, Hz. Muhammed dönemi bağlamından başlayarak, kelam, felsefe ve tasavvuf gelenekleri üzerinden ele alacaktır. Medrese sisteminin yükselişi, gerilemesi ve 19. yüzyıl modernleşme hareketleri incelenecek; son olarak bilginin İslamileştirilmesi meselesi tartışılacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İslam Eğitim Düşüncesine Giriş: İslam Eğitim Düşüncesinin Genel Çerçevesi ve Temel Kavramlar Makale Eleştirisi Kitap Eleştirisi Kaynak Tarama
2 Hz. Muhammed'in Eğitim Yöntemleri ve İlk İslam Toplumunda Eğitim Makale Eleştirisi Kitap Eleştirisi Kaynak Tarama
3 İslam Düşünce Geleneklerinin Eğitsel Bağlamı: Kelam Makale Eleştirisi Kitap Eleştirisi Kaynak Tarama
4 İslam Düşünce Geleneklerinin Eğitsel Bağlamı: Felsefe Makale Eleştirisi Kitap Eleştirisi Kaynak Tarama
5 İslam Düşünce Geleneklerinin Eğitsel Bağlamı: Tasavvuf Makale Eleştirisi Kitap Eleştirisi Kaynak Tarama
6 Medrese Sistemi: Medrese Sisteminin Doğuşu ve Gelişimi Makale Eleştirisi Kitap Eleştirisi Kaynak Tarama
7 Osmanlı Dönemi Medreselerin Yapı ve İşlevleri Makale Eleştirisi Kitap Eleştirisi Kaynak Tarama
8 Ara Sınav
9 Osmanlı Medreselerinin İslam Düşünce Gelenekleriyle İlişkisi Makale Eleştirisi Kitap Eleştirisi Kaynak Tarama
10 19. Yüzyılda Modernleşme Hareketleri: Osmanlı'da Eğitimde Modernleşme Hareketleri ve İdeolojiler Makale Eleştirisi Kitap Eleştirisi Kaynak Tarama
11 Türkçülük, İslamcılık ve Batıcılık Akımlarının Eğitim Düşüncesine Etkileri Makale Eleştirisi Kitap Eleştirisi Kaynak Tarama
12 Türkçülük, İslamcılık ve Batıcılık Akımlarının Eğitim Düşüncesine Etkileri Makale Eleştirisi Kitap Eleştirisi Kaynak Tarama
13 Bilginin İslamileştirilmesi I: Teorik çerçeve ve tarihsel arka plan Makale Eleştirisi Kitap Eleştirisi Kaynak Tarama
14 Bilginin İslamileştirilmesi I: Teorik çerçeve ve tarihsel arka plan Makale Eleştirisi Kitap Eleştirisi Kaynak Tarama
15 Bilginin İslamileştirilmesi I: Günümüzdeki Tartışmalar Makale Eleştirisi Kitap Eleştirisi Kaynak Tarama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 İslam Medeniyetinde Eğitim Felsefesi
2 • Al-Attas, S. M. N. (1979). Aims and Objectives of Islamic Education. Jeddah: King Abdul Aziz University.
3 • Makdisi, G. (1981). The Rise of Colleges: Institutions of Learning in Islam and the West. Edinburgh: Edinburgh University Press.
4 • Seyyed Hossein Nasr - "Islamic Science: An Illustrated Study", World of Islam Festival Publishing Company, London, 1976.
5 • George Makdisi - "The Rise of Colleges: Institutions of Learning in Islam and the West", Edinburgh University Press, Edinburgh, 1981.
6 • Franz Rosenthal - "Knowledge Triumphant: The Concept of Knowledge in Medieval Islam", Brill, Leiden, 1970.
7 • Ziauddin Sardar - "Islam, Postmodernism and Other Futures: A Ziauddin Sardar Reader", Pluto Press, London, 2003
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kaynak literatür

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 14 84
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180