Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / FDB 506 - FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: FDB 506 Adı: DİN SOSYOLOJİSİNDE KURAMLAR Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı METİN DOĞAN (metindogan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Din sosyolojisinin, etrafında kurumsal bir nitelik kazandığı ve dini sosyolojik açılımların yine bu eksende gerçekleştiği din sosyolojisi kuramları hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olmalarını ve böylelikle din sosyolojisi hakkında sağlam bir kavramsal çerçeveye vakıf olabilmelerini sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Din sosyolojisinin, etrafında kurumsal bir nitelik kazandığı kuramları açıklayabilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-13 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri savunur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 din sosyolojisi kuramları ekseninde gerçekleşen dini sosyolojik açılımlar hakkında bilgi verebilir PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir.
PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-8 Alanıyla ilgili sorunların çözümünde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde düzenler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 DÖÇ-3 din sosyolojisi hakkında sağlam bir kavramsal çerçeveye sahip oldukları hakkında açıklayıcı bilgi verebilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir.
PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Din sosyolojisi alanında ortaya çıkmış olan pozitivist ve evrimci din kuramlarını ve en başta gelen temsilcilerini içeren fonksiyonel din sosyolojisi, diyalektik din sosyolojisi ve sistematik din sosyolojisi dersin konularını oluşturmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 din sosyolojisi alanında ortaya çıkmış olan pozitivist ve evrimci din kuramları ve önde gelen temsilcileri Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
2 Emile Durkheim’ın temsilcisi olduğu fonksiyonel din sosyolojisi kuramı Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
3 fonksiyonel din sosyolojisinin izleyicileri ve kurama katkıları Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
4 Karl Markx’ın temsilcisi olduğu diyalektik din sosyolojisi kuramı Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
5 diyalektik din sosyolojisinin izleyicileri ve kurama katkıları Örnek Olay Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
6 Max Weber’in temsilcisi olduğu sistematik din sosyolojisi kuramı Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
7 sistematik din sosyolojisinin izleyicileri ve kurama katkıları Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Joachim Wach’ın temsilcisi olduğu tipolojik din soyolojisi kuramı Örnek Olay Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
10 tipolojik din sosyolojisinin izleyicileri ve kurama katkıları Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
11 Gustav Mensching’in temsil ettiği tarihsel din sosyolojisi kuramı Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
12 tarihsel din sosyolojisinin günümüzdeki yansımaları ve kurama katkıları Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi
13 Gabriel Le Bras’ın temsilcisi olduğu morfolojik dini sosyoloji kuramı Örnek Olay Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
14 Peter L. Berger’in temsil ettiği fenomenolojik din sosyolojisi Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
15 kuramların din sosyolojisi açısından önemi ve derinliğine analizi Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Furseth, I.- Repstad, P. (2020). Din Sosyolojisine Giriş - Klasik ve Çağdaş Kuramlar Ankara: Atıf Yayınları.
2 Akyüz, N. - Çapçıoğlu, İ. (2012). Ana Başlıklarıyla Din Sosyolojisi. Ankara: Grafiker Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, akıllı tahta, projeksiyon cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 12 48
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 9 54
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180