|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | METİN DOĞAN (metindogan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Din sosyolojisinin, etrafında kurumsal bir nitelik kazandığı ve dini sosyolojik açılımların yine bu eksende gerçekleştiği din sosyolojisi kuramları hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olmalarını ve böylelikle din sosyolojisi hakkında sağlam bir kavramsal çerçeveye vakıf olabilmelerini sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Din sosyolojisinin, etrafında kurumsal bir nitelik kazandığı kuramları açıklayabilir |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir. PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. PÇ-13 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri savunur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | din sosyolojisi kuramları ekseninde gerçekleşen dini sosyolojik açılımlar hakkında bilgi verebilir |
PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir. PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. PÇ-8 Alanıyla ilgili sorunların çözümünde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde düzenler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | DÖÇ-3 din sosyolojisi hakkında sağlam bir kavramsal çerçeveye sahip oldukları hakkında açıklayıcı bilgi verebilir |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir. PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir. PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Din sosyolojisi alanında ortaya çıkmış olan pozitivist ve evrimci din kuramlarını ve en başta gelen temsilcilerini içeren fonksiyonel din sosyolojisi, diyalektik din sosyolojisi ve sistematik din sosyolojisi dersin konularını oluşturmaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | din sosyolojisi alanında ortaya çıkmış olan pozitivist ve evrimci din kuramları ve önde gelen temsilcileri | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
2 | Emile Durkheim’ın temsilcisi olduğu fonksiyonel din sosyolojisi kuramı | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
3 | fonksiyonel din sosyolojisinin izleyicileri ve kurama katkıları | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
4 | Karl Markx’ın temsilcisi olduğu diyalektik din sosyolojisi kuramı | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
5 | diyalektik din sosyolojisinin izleyicileri ve kurama katkıları | Örnek Olay Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi |
6 | Max Weber’in temsilcisi olduğu sistematik din sosyolojisi kuramı | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi |
7 | sistematik din sosyolojisinin izleyicileri ve kurama katkıları | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Joachim Wach’ın temsilcisi olduğu tipolojik din soyolojisi kuramı | Örnek Olay Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi |
10 | tipolojik din sosyolojisinin izleyicileri ve kurama katkıları | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
11 | Gustav Mensching’in temsil ettiği tarihsel din sosyolojisi kuramı | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
12 | tarihsel din sosyolojisinin günümüzdeki yansımaları ve kurama katkıları | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi |
13 | Gabriel Le Bras’ın temsilcisi olduğu morfolojik dini sosyoloji kuramı | Örnek Olay Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi |
14 | Peter L. Berger’in temsil ettiği fenomenolojik din sosyolojisi | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
15 | kuramların din sosyolojisi açısından önemi ve derinliğine analizi | Anlatma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Furseth, I.- Repstad, P. (2020). Din Sosyolojisine Giriş - Klasik ve Çağdaş Kuramlar Ankara: Atıf Yayınları. | |
2 | Akyüz, N. - Çapçıoğlu, İ. (2012). Ana Başlıklarıyla Din Sosyolojisi. Ankara: Grafiker Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, akıllı tahta, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 12 | 48 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 9 | 54 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |