Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / FDB 508 - FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: FDB 508 Adı: İSLAM FELSEFESİNDE RUHSAL TIP Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖMER CERAN (omerceran@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ÖMER CERAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Ders İslam filozoflarının ruhsal tıp ile ilgili yaklaşımlarının tespiti edilmesini amaçlar.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İslam filozoflarının ruhsal tıpı ile ilgili temel kavramlarını açıklayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir.
PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir.
PÇ-15 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde anlar ve ikinci kişilere uygun normlara göre aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İslam filozoflarının ruhsal tıpı ile ilgili temel görüş ayrılıklarını açıklayabilir. PÇ-8 Alanıyla ilgili sorunların çözümünde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde düzenler.
PÇ-10 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek, alan içi ve dışı gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-12 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları ve bilişim iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÇ-15 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde anlar ve ikinci kişilere uygun normlara göre aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 İslam Felsefesinde Ruhsal Tıpla ilgili temel metinleri yorumlayabilir PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir.
PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir.
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir projeyi bağımsız olarak gerçekleştirir.
PÇ-15 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde anlar ve ikinci kişilere uygun normlara göre aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İslam filozoflarına ait metinlerin incelenmesi öngörülmektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Erken dönem İslam Felsefesinde nefs kavramı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
2 Ebu Bekir er-Razi'nin nefs görüşü ve nefsin hastalıkları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
3 Ebu Bekir er-Razi'de nefs ile ilgili hastalıkların giderilmesi aracı olarak felsefe Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
4 Kindi'de üzüntüden kurtulma yolları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
5 Kindi'de felsefenin amaçları ve nefsin eğitimi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
6 Farabi'nin nefs görüşü 1 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
7 Farabi'nin nefs görüşü 2 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 İbn Sina ve nefsin ıslahı görüşü Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
10 İslam ahlak filozoflarının ruhsal tıp yaklaşımları 1 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
11 İslam ahlak filozoflarının ruhsal tıp yaklaşımları 1 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
12 İslam filozoflarında ruh doktoru olarak filozof kavramı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
13 İslam filozoflarının ruhsal tıp ile ilgili görüşlerinin sonraki dönemlere etkileri 1 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
14 İslam filozoflarının ruhsal tıp ile ilgili görüşlerinin sonraki dönemlere etkileri 2 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
15 Osmanlı döneminde ruhsal tıp ile ilgili metinler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 İbn Sina, İşaretler ve Tembihler, çev.: Muhittin Macit, Ali Durusoy, Ekrem Demirli, (İstanbul: Litera Yayıncılık,2017)
2 el-Kindî, Ya'kub b. İshak, Üzüntüden Kurtulma Yolları, çev.: Mustafa Çağrıcı (Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2019)
3 er-Râzî, Ebû Bekir, Ruh Sağlığı: et-Tıbb'ur-rûhânî, çev.: Hüseyin Karaman, (İstanbul: İz Yayıncılık, 2019)
4 İbn Miskeveyh, Ahlâk Eğitimi: Tehzîbu‘l-Ahlâk, çev.: Abdulkadir Şener, İsmet Kayaoğlu ve Cihat Tunç (İstanbul: Büyüyen Ay Yayınları. 2018)
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
bilgisayar, tablet ve ekran yansıtma cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 14 56
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 9 27
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 190