Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / FDB 514 - FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: FDB 514 Adı: İSLAM FELSEFESİNDE FELSEFE DİN İLİŞKİSİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ÖMER CERAN (omerceran@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ÖMER CERAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Ders genel olarak tarih boyunca devam edegelen felsefe din ilişkisi konusundaki tartışmalara İslam filozofları gözüyle bakmayı amaçlar.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 felsefe ve din kavramlarını epistemolojik bağlamda açıklayabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
PÇ-2 Alanının ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi anlar ve farklı disiplinlerle işbirliği yaparak ortak projeler gerçekleştirir.
PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir.
PÇ-15 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde anlar ve ikinci kişilere uygun normlara göre aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İslam Felsefesinde felsefe ve din hakkında temel yaklaşımları açıklayabilir PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir projeyi bağımsız olarak gerçekleştirir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-8 Alanıyla ilgili sorunların çözümünde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde düzenler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 İslam filozoflarının uzlaştırıcı ve ayrıştırıcı yaklaşımlar karşısındaki tutumlarını açıklayabilir PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir.
PÇ-12 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları ve bilişim iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÇ-15 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde anlar ve ikinci kişilere uygun normlara göre aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İslam filozoflarına ait konuyla ilgili yaklaşımlar genel olarak dersin içeriğine girecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 felsefe ve din kavramları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
2 İslam felsefesinde akıl vahiy ilişkisi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
3 İslam felsefesinde filozof ve peygamber kavramları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
4 felsefe din ilişkisine dair uzlaştırmacı yaklaşımlar 1 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
5 felsefe din ilişkisine dair uzlaştırmacı yaklaşımlar 2 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
6 Kindi'de felsefe din ayrımı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
7 Farabi'de filozof peygamber kavramı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 İbn Sina'da vahyin mahiyeti Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
10 İşrak felsefesinde peygamber ve filozof kavramları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
11 Gazali'nin felsefe eleştirileri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
12 İbn Rüşt ve Faslu'l-Makal adlı eseri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
13 Osmanlı döneminde felsefe din tartışmaları 1 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
14 Osmanlı döneminde felsefe din tartışmaları 2 Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
15 Erken dönem İslam Felsefesinde felsefe din yaklaşımlarının günümüze etkileri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 İbn Rüşt, Faslu'l-Makal: Felsefe ve Din Uyumu, çev.: Mevlüt Uyanık, Aygün Akyol, (Ankara: Elis Yayınları, 2019)
2 Hilmi Ziya Ülken, İslam Felsefesi, (Ankara: Doğu Batı Yayınları, 2015)
3 S. Hayri Bolay, Türkiye'de Ruhçu ve Maddeci Görüşün Mücadelesi, (Ankara: Akçağ Yayınları)
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
bilgisayar, tablet ve ekran yansıtma cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 12 36
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 8 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 12 36
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 182