Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / FDB 520 - FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: FDB 520 Adı: GELİŞİMSEL BASAMAKLARA GÖRE DİN EĞİTİMİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HASAN ÇETİNEL (hasancetinel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Gelişimsel Basamaklara Göre Din Eğitimi" dersinin amacı, öğrencilerin çocukların ve gençlerin dini gelişim süreçlerini anlamalarını ve bu gelişim evrelerine uygun din eğitimi programları hazırlama ve uygulama becerisi kazanmalarını sağlamaktır. Öğrenciler, gelişim psikolojisi teorilerini din eğitimi bağlamında kullanarak, bireysel farklılıkları dikkate alan ve yaş gruplarına uygun öğretim yöntemleri geliştiren bir yaklaşım benimseyeceklerdir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler, din eğitiminin gelişimsel basamaklarını ve bu basamaklara dair teorik temelleri anlar. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
PÇ-2 Alanının ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi anlar ve farklı disiplinlerle işbirliği yaparak ortak projeler gerçekleştirir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir.
PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Öğrenciler, gelişimsel basamaklara uygun din eğitimi materyalleri geliştirir ve bu materyalleri etkili bir şekilde kullanır. PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir projeyi bağımsız olarak gerçekleştirir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-8 Alanıyla ilgili sorunların çözümünde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde düzenler.
PÇ-9 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir perspektifle analiz eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Öğrenciler, din eğitimi sürecinde karşılaşılan gelişimsel problemleri tanır ve bu problemlere yönelik çözümler üretir. PÇ-9 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir perspektifle analiz eder.
PÇ-10 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek, alan içi ve dışı gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-11 Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar
PÇ-12 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları ve bilişim iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÇ-13 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri savunur.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, çocukların ve gençlerin dini gelişim evrelerini ve bu evrelerin özelliklerini kapsamlı bir şekilde ele alır. Dersin içeriğinde gelişimsel basamaklara uygun eğitim planları ve öğretim yöntemleri, bireysel farklılıklara duyarlılık, uygun değerlendirme yöntemleri ve eğitim materyalleri geliştirme konuları yer alır. Ayrıca, kültürel ve ailevi faktörlerin din eğitimindeki rolü de incelenir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Din eğitimi, gelişimsel basamaklar. Gelişim psikolojisinin din eğitimine katkıları. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
2 Dini gelişimin erken çocukluk dönemi özellikleri. Bu yaş grubuna uygun din eğitimi yöntemleri. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
3 İlk çocukluk döneminde dini gelişim. Yaş gruplarına uygun öğretim teknikleri ve materyaller. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
4 Ergenlikte dini kimlik gelişimi. Ergenlerle etkili din eğitimi stratejileri. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
5 Genç yetişkinlikte dini inanç ve değerlerin şekillenmesi. Bu yaş grubuna yönelik din eğitimi yaklaşımları. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
6 Piaget, Erikson ve Kohlberg’in teorileri. Bu teorilerin din eğitimine uygulanması. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
7 Öğrencilerin bireysel farklılıkları. Bireysel farklılıkları dikkate alan eğitim programları. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Aile yapısı ve kültürel faktörlerin etkisi. Aile ve kültürle işbirliği yapma yöntemleri. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
10 Yaş gruplarına uygun materyallerin tasarımı. Teknolojik araçların kullanımı. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
11 Atölye çalışmaları ve uygulamalı öğretim yöntemleri. Grup çalışmaları ve projeler. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
12 Gelişimsel basamaklara uygun değerlendirme yöntemleri. Etkili geri bildirim verme teknikleri. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
13 Din eğitimi sürecinde karşılaşılan problemler. Problem çözme becerileri ve stratejileri. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
14 Gelişimsel basamaklara göre hazırlanmış örnek ders planları. Uygulamalı ders anlatımları ve değerlendirmeleri. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
15 Dersin genel değerlendirmesi. Öğrenci geri bildirimleri ve tartışmalar. Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Bacanlı, H. (2012). Eğitim psikolojisi. Pegem Akademi.
2 Selçuk, M. (1991). Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler (2. bs). Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
3 Köylü, M. (2021), Gelişimsel Basamaklara Göre Din Eğitimi (1. bs, ss. 1-56). Nobel Akademik Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 14 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180