|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HASAN ÇETİNEL (hasancetinel@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Gelişimsel Basamaklara Göre Din Eğitimi" dersinin amacı, öğrencilerin çocukların ve gençlerin dini gelişim süreçlerini anlamalarını ve bu gelişim evrelerine uygun din eğitimi programları hazırlama ve uygulama becerisi kazanmalarını sağlamaktır. Öğrenciler, gelişim psikolojisi teorilerini din eğitimi bağlamında kullanarak, bireysel farklılıkları dikkate alan ve yaş gruplarına uygun öğretim yöntemleri geliştiren bir yaklaşım benimseyeceklerdir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenciler, din eğitiminin gelişimsel basamaklarını ve bu basamaklara dair teorik temelleri anlar. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir. PÇ-2 Alanının ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi anlar ve farklı disiplinlerle işbirliği yaparak ortak projeler gerçekleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir. PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Öğrenciler, gelişimsel basamaklara uygun din eğitimi materyalleri geliştirir ve bu materyalleri etkili bir şekilde kullanır. |
PÇ-6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir projeyi bağımsız olarak gerçekleştirir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. PÇ-8 Alanıyla ilgili sorunların çözümünde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde düzenler. PÇ-9 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir perspektifle analiz eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Öğrenciler, din eğitimi sürecinde karşılaşılan gelişimsel problemleri tanır ve bu problemlere yönelik çözümler üretir. |
PÇ-9 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir perspektifle analiz eder. PÇ-10 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek, alan içi ve dışı gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır. PÇ-11 Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar PÇ-12 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları ve bilişim iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. PÇ-13 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri savunur. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, çocukların ve gençlerin dini gelişim evrelerini ve bu evrelerin özelliklerini kapsamlı bir şekilde ele alır. Dersin içeriğinde gelişimsel basamaklara uygun eğitim planları ve öğretim yöntemleri, bireysel farklılıklara duyarlılık, uygun değerlendirme yöntemleri ve eğitim materyalleri geliştirme konuları yer alır. Ayrıca, kültürel ve ailevi faktörlerin din eğitimindeki rolü de incelenir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Din eğitimi, gelişimsel basamaklar. Gelişim psikolojisinin din eğitimine katkıları. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
2 | Dini gelişimin erken çocukluk dönemi özellikleri. Bu yaş grubuna uygun din eğitimi yöntemleri. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
3 | İlk çocukluk döneminde dini gelişim. Yaş gruplarına uygun öğretim teknikleri ve materyaller. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
4 | Ergenlikte dini kimlik gelişimi. Ergenlerle etkili din eğitimi stratejileri. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
5 | Genç yetişkinlikte dini inanç ve değerlerin şekillenmesi. Bu yaş grubuna yönelik din eğitimi yaklaşımları. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
6 | Piaget, Erikson ve Kohlberg’in teorileri. Bu teorilerin din eğitimine uygulanması. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
7 | Öğrencilerin bireysel farklılıkları. Bireysel farklılıkları dikkate alan eğitim programları. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Aile yapısı ve kültürel faktörlerin etkisi. Aile ve kültürle işbirliği yapma yöntemleri. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
10 | Yaş gruplarına uygun materyallerin tasarımı. Teknolojik araçların kullanımı. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
11 | Atölye çalışmaları ve uygulamalı öğretim yöntemleri. Grup çalışmaları ve projeler. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
12 | Gelişimsel basamaklara uygun değerlendirme yöntemleri. Etkili geri bildirim verme teknikleri. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
13 | Din eğitimi sürecinde karşılaşılan problemler. Problem çözme becerileri ve stratejileri. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
14 | Gelişimsel basamaklara göre hazırlanmış örnek ders planları. Uygulamalı ders anlatımları ve değerlendirmeleri. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
15 | Dersin genel değerlendirmesi. Öğrenci geri bildirimleri ve tartışmalar. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Bacanlı, H. (2012). Eğitim psikolojisi. Pegem Akademi. | |
2 | Selçuk, M. (1991). Çocuğun Eğitiminde Dini Motifler (2. bs). Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. | |
3 | Köylü, M. (2021), Gelişimsel Basamaklara Göre Din Eğitimi (1. bs, ss. 1-56). Nobel Akademik Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |