Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / FDB 518 - FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: FDB 518 Adı: KİMLİK DİN VE SOSYOLOJİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FELSEFE VE DİNİ BİLİMLER(TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı METİN DOĞAN (metindogan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
kimlik tanımı ve kimlik bileşenlerini analiz etmede, dinin kimlik edinimindeki işlevlerini ve görünme biçimlerini çözümleyecek araçları sunmayı amaçlar

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 kimlik tanımı ve kimlik bileşenlerini analiz ederek bilgi verebilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 dinin kimlik ediniminde oynadığı rolü ve görünme biçimlerini açıklayabilir PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir.
PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir.
PÇ-9 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir perspektifle analiz eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Kimlik teorileri ve kimlik türleri hakkında açıklayıcı bilgi verebilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
PÇ-8 Alanıyla ilgili sorunların çözümünde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde düzenler.
PÇ-13 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri savunur.
PÇ-15 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde anlar ve ikinci kişilere uygun normlara göre aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 dini kimliği oluşturan temel parametreleri açıklayabilir PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık seviyesinde genişletir.
PÇ-2 Alanının ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi anlar ve farklı disiplinlerle işbirliği yaparak ortak projeler gerçekleştirir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayanarak, ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-5 Alanında kazandığı bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kimlik teorileri, kimlik türleri, modern ve postmodern dönemlerde kimlik edinim sürecine etki eden unsurlar, “dini kimlik”i oluşturan parametreler bu dersin konularını oluşturmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 geleneksel ve modern zamanlarda kimlik edinmenin unsuları Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
2 din sosyolojisi açısından kültürel değişim ve kimlik sorunları Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
3 din sosyolojisi açısından etnik kimlik ediniminin unsurları Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması
4 dini kimlik ve unsurlarının dini sosyolojik yönüyle değerlendirilmesi Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması
5 dini kimlik ve unsurlarının dini sosyolojik yönüyle değerlendirilmesi Tartışma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi
6 sınıf kimliği, sınıf kimliğinin unsurları ve din ilişkisi Tartışma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi
7 sınıf kimliği, sınıf kimliğinin unsurları ve din ilişkisi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 din sosyolojisi açısından din ve milli kimlik ilişkisinin değerlendirilmesi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
10 din sosyolojisi açısından din ve milli kimlik ilişkisinin değerlendirilmesi Tartışma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi
11 din sosyolojisi açısından medya ve din ilişkisinin değerlendirilmesi Tartışma Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi
12 din sosyolojisi açısından medya ve din ilişkisinin değerlendirilmesi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
13 dinin modernizm ve kimlik edinimindeki işlevleri Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
14 dinin postmodernizm ve kimlik edinimindeki işlevleri Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması
15 din sosyolojisi konusu olarak yeni kimlik teorilerine bakış Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Özbolat, A. ve Macit, M. (Ed.). (2022). Kimlik ve Din. İstanbul: Karahan Kitabevi.
2 Kula, M. N. (2001). Kimlik ve Din. İstanbul: Ayışığı Kitapları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
bilgisayar, akıllı tahta, projeksiyon cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 12 48
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 9 54
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180