Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ / ANT 203 - ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ BÖLÜMÜ (TEKLİF EDİLEN)

Kodu: ANT 203 Adı: EGZERSİZ FİZYOLOJİSİ II Teorik+Uygulama: 2+1 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ BÖLÜMÜ (TEKLİF EDİLEN)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ERHAN IŞIKDEMİR (erhanisikdemir@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilere enerji sistemleri ve sportif aktivitelerle ilişkisi, egzersiz sonrası toparlanma, kas fibrillerinin biyolojik özellikleri ve sportif aktivitelerle ilişkisi, yorgunluk, ısınma ve soğuma, kuvvetin fizyolojisi ve kuvvet antrenmanlarında ortaya çıkan uyumlar, egzersize solunumsal ve dolaşımsal cevaplar, dayanıklılık sporları fizyolojisi, dayanıklılık sporlarında ortaya çıkan dolaşımsal ve kassal uyumlar, çevresel faktörlerin egzersiz üzerine etkileri, egzersizde çinsiyet farklılıkları hakkında bilgi edinmelerini ve temel laboratuvar test ve ölçümleri ile ilgili bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bu dersin sonunda öğrenci; Enerji sistemleri ile sportif aktiviteler arasındaki bağlantıları açıklayabilir. PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgiye sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Egzersiz ve vücut sistemler arasındaki ilişkiyi bilecektir PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgiye sahiptir.
PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Kuvvetin fizyolojisini ve kuvvet antrenmanlarına uyumu açıklayabilir. PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgiye sahiptir.
PÇ-14 Farklı yaş grubundaki bireylerin genel durumuyla ilgili olarak antrenör kendi bilgisini temel alarak, kişinin spor branşı, sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, spora katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve uygulama önceliklerini belirler ve bireysel farklılıkları dikkate alarak antrenman programı planlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Dayanıklılık sporlarında performansı belirleyen faktörleri ve dayanıklılık antrenmanlarında meydana gelen uyumları açıklayabilir. PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgiye sahiptir.
PÇ-3 Farklı yaş grupları için ulaşılması gereken en yüksek seviyelere yakın ve uzak dönem hedefleri sıralar. Hedefler doğrultusunda yakın ve uzun dönemler için antrenman planları yapabilir ve bunları değişen koşullara göre uyarlayabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Enerji sistemleri, solunum ve dolaşım sistemleri, kalp, kas ve hormonal yapıların egzersizle olan ilişkisi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Enerji sistemleri ve sportif aktivitelerle ilişkisi Tartışma Yöntemi,Anlatma Yöntemi,Soru Cevap
2 Egzersizde kasın yakıtları: CHO, SYA ve AA metabolizması Tartışma Yöntemi,Anlatma Yöntemi,Soru Cevap
3 Oksijen açığı ve egzersizden sonra toparlanma Tartışma Yöntemi,Anlatma Yöntemi,Soru Cevap
4 Kas fibril tipleri ve sportif aktivitelerle ilişkisi, Kas kasılma tipleri ve Kassal hareketin nöral kontrolü Tartışma Yöntemi,Anlatma Yöntemi,Soru Cevap
5 Kuvvet antrenmanlarının fizyolojik ve morfolojik etkileri Tartışma Yöntemi,Anlatma Yöntemi,Soru Cevap
6 Oksijen taşıma sistemi Tartışma Yöntemi,Anlatma Yöntemi,Soru Cevap
7 Dayanıklılık sporları fizyolojisi: Maksimal oksijen tüketimi; Anaerobik eşik kavramı, Koşu ekonomisi Tartışma Yöntemi,Anlatma Yöntemi,Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Dayanıklılık Antrenmanlarının Fizyolojik Etkileri, Yorgunluğun fizyolojisi , LAB: Relatif egzeriz şiddetinin Hesaplanması - Karvonen Formülü Tartışma Yöntemi,Anlatma Yöntemi,Soru Cevap
10 Performansı etkileyen çevresel faktörler: Yükseltide, sıcak ve soğuk ortamda egzersiz Tartışma Yöntemi,Anlatma Yöntemi,Soru Cevap
11 Egzersizde cinsiyet farkı Tartışma Yöntemi,Anlatma Yöntemi,Soru Cevap
12 Kesintili Egzersiz Fizyolojisi, Isınma ve soğumanın fizyolojisi Tartışma Yöntemi,Anlatma Yöntemi,Soru Cevap
13 Egzersizde asit-baz dengesinin düzenlenmesi, Egzersize hormonal cevaplar, Tartışma Yöntemi,Anlatma Yöntemi,Soru Cevap
14 Endokrin sistemin egzersize yanıtı Tartışma Yöntemi,Anlatma Yöntemi,Soru Cevap
15 Sinir sisteminde hareket kontrolü Tartışma Yöntemi,Anlatma Yöntemi,Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Emin E., Demirel H., Güner R., Turnagöl H., Başoğlu S., Zergeroğlu A.M., Ülkar B. Hazır T. (2002). Egzersiz Fizyolojisi Ders Kitabı, Editör: Emin Ergen, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
2 Brooks G.A., Fahey T.D., White T.P., Baldwin K.M.(2000). Exercise Physiology, Human Bioenergetics and Its Applications, Third Edition,McGraw Hill, Boston. Harries M., Williams C., Stanish W.D., Micheli L.J.(Ed). (1996). Oxford Textbook of Sports Medicin
3 Fox, E.L., Bowers, R.W., Foss, M,L. (1988). The Physiological Basis of Physical Education and Athletics. Fourt Edition, Saunders College Publishing. Noble, B.J.(1986). Physiology of Exercise and Sport. Times Mirror/Mosby Colloge Publishing.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 1 5
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 1 5
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 110