|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ BÖLÜMÜ (TEKLİF EDİLEN) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ERHAN IŞIKDEMİR (erhanisikdemir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bireylerin sağlıklı bir bedene sahip olabilmesi için kendine uygun bir fiziksel aktivite yapması, bunun yanı sıra yeterli ve dengeli beslenmesi gerektiğini öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Genel beslenme ilkelerini kavrayabilmeli. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Temel ve yardımcı besin öğelerini ve bunların sindirim süreçlerini açıklayabilme. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-32 Antrenörlük kimliğini, bilincini ve mesleki disiplinini koruyarak disiplinler arası iş birliği anlayışıyla sorumluluk alır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Karbonhidrat, protein, lipid, vitamin, mineral ve su öğelerinin temel kimyasal özelliklerini, kaynaklarını, vücuttaki eksiklik ve fazlalığın getireceği sonuçları tanımlayabilmeli. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-21 Uzmanlık olarak seçilen spor branşı ile ilgili araç-gereç, diğer donanım ve eğitim teknolojilerini amaca göre etkin kullanır. PÇ-23 Farklı seviye ve gruplardaki bireylerle ilgili güncel çalışmalar yapar. PÇ-33 Antrenörlük mesleği ile ilgili diğer meslek mensupları ile etkili iletişim becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kilo kontrolünün sağlanmasında vücut kitle indeksi ve bazı vücut kompozisyonu ölçüm yöntemlerini kavrayabilme. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgiye sahiptir. PÇ-3 Farklı yaş grupları için ulaşılması gereken en yüksek seviyelere yakın ve uzak dönem hedefleri sıralar. Hedefler doğrultusunda yakın ve uzun dönemler için antrenman planları yapabilir ve bunları değişen koşullara göre uyarlayabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Besin öğeleri, beslenme bozuklukları, diyetler, beden kitle indeksi, sağlıklı beslenme önerileri | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Besin ve beslenme kavramları, sporcularda beslenmenin önemi, beslenme piramidinin açıklanması, temel ve yardımcı besin öğelerinin tanıtılması, sağlıklı beslenme ve sporcu beslenmesindeki temel ilkeler | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
2 | Karbonhidrat metabolizması, kaynakları, sınıflandırılması, glisemik indeks kavramı, basit ve bileşik karbonhidratların kas glikojen düzeyine etkisi ve sportif performansa etkisi | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
3 | İnozin koenzim Q10 arı poleni, vitemin ve mineraller | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
4 | Egzersiz öncesi, sırası ve sonrasında kullanılması önerilen karbonhidratlar ve nedenleri, karbonhidrat yüklemesi, karbonhidratlı içecekler | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
5 | Lipidler, sindirimi ve vücuttaki görevleri, kaynakları ve günlük tüketim önerileri, lipidlerin sınıflandırması, trans yağlar, omega3-6, lipoproteinler ve KAH ilişkisi, egzersizin lipoproteinlere etkisi | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
6 | Protein, sindirimi ve vücuttaki görevleri, kaynakları ve günlük tüketim önerileri, sınıflandırması, aşırı ve yetersiz tüketim, aminoasit metabolizması, sportif performansta ergojenik olarak kullanımları ve miktarları | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
7 | Vitaminler, sindirimi ve vücuttaki görevleri, kaynakları ve günlük tüketim önerileri, sınıflandırması, aşırı ve yetersiz tüketim, egzersizde vitaminlerin rolü ve vitamin ihtiyacı. | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
8 | Ara Sınav | |
9 | Mineraller, sindirimi ve vücuttaki görevleri, kaynakları ve günlük tüketim önerileri, sınıflandırması, aşırı ve yetersiz tüketim, egzersizde minerallerin rolü ve mineral ihtiyacı. | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
10 | Su, sindirimi ve vücuttaki görevleri, sıvı dengesi, kaynakları ve günlük tüketim önerileri, sınıflandırması, aşırı ve yetersiz tüketim, egzersizde suyun rolü ve su ihtiyacı | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
11 | Müsabaka öncesi dönemin beslenmesinde yenmesi gereken ve yenmemesi gereken besinler ve nedenleri, sportif branşlara özgü beslenme önerileri | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
12 | Yarışma sırasında tüketilecek besinler ve vücuttaki etkileri, müsabaka sonrası beslenmede dikkat edilecekler, sıcak havadaki yarışmalara hazırlıkta beslenme | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
13 | Kilo kontrolünün sağlanmasında enerji dengesi kavramı ve sağlıkla ilişkisi, günlük enerji harcamasının hesaplanması | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
14 | Çocuk ve gençlerde beslenme | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
15 | Özel Durumlarda Beslenme | Sözel sunum, tartışma, beyin fırtınası, yansıtıcı düşünme etkinlikleri |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | • Egzersiz Ve Spor Yapanlar İçin Beslenme, Ersoy Gülgün, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2004 | |
2 | • Spor ve Beslenme, Ziyanur Ateş, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara,2003 | |
3 | • Gülgün Ersoy, Fiziksel Uygunluk (Fitnes) Spor Beslenme İle İlgili Temel Öğretiler, 2. Baskı, 2016, 451. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 10 | 1 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 106 |