|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ BÖLÜMÜ (TEKLİF EDİLEN) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ERHAN IŞIKDEMİR (erhanisikdemir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Sporda çocuk koruma dersinin amaçları arasında, öğrencilerin çocuk koruma temel kavramlarını, çocuk hakları ve uluslararası sözleşmeleri anlamaları, sporda çocuk ihmal ve istismarı türleri, risk faktörleri, belirtileri ve sonuçları hakkında bilgi sahibi olmaları, uygun yanıt verme tekniklerini öğrenmeleri, uluslararası sporda çocuk koruma politikaları ve yasal düzenlemeler hakkında bilgi edinmeleri, Türkiye'de sporda çocuk korumaya yönelik uygulamaları öğrenmeleri, antrenör-sporcu iletişimi ve ilişkisi hakkında bilgi sahibi olmaları, sporda çocuk koruma için antrenör etik ilkeleri ve davranış kodlarını öğrenmeleri, sporda koruyucu çevre ve sorumluluk halkaları olan aile, antrenör ve spor kulübü hakkında bilgi edinmeleri, sporda çocuk koruma uygulamalarının değerlendirilmesi ve iyileştirilmesi için gerekli becerileri kazanmaları, örnek vakalar ve analizleri üzerinden sporda çocuk ihmal ve istismarı hakkında derinlemesine düşünebilmeleri yer almaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Çocuk koruma, sporda çocuk koruma temel kavramlarını tanımlayabilir. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-4 Farklı yaş gruplarında yapılan yayınları ve güncel çalışmaları izleme, yorumlama, değerlendirme, analiz yapma ve uygulama bilgisine sahiptir. PÇ-6 Antrenör ile ilgili bilimsel araştırmaları planlama, yürütme, raporlama, sunma ve geliştirme sürecinde bilgiye ulaşma, araştırma-kurgulama ve bununla ilgili istatistiksel kavramları etik kuralları çerçevesinde tanımlar. PÇ-11 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili farklı yaş grupları, cinsiyet ve antrenman düzeylerindeki sporcuların antrenman süreçlerinde karşılaştığı problemleri inceleme ve araştırma konusu yapar. PÇ-13 Antrenör yetenek seçimi, yönlendirme ve geliştirmede ve sporda modelleme yapma, geliştirme ve takip etmeyi planlar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Uluslararası düzeyde kabul edilen sporda çocuk koruma politikalarını ve yasal düzenlemeleri anlayabilir ve farklı ülkelerin politika ve yasal düzenlemeleri arasındaki farkları açıklayabilir. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgiye sahiptir. PÇ-6 Antrenör ile ilgili bilimsel araştırmaları planlama, yürütme, raporlama, sunma ve geliştirme sürecinde bilgiye ulaşma, araştırma-kurgulama ve bununla ilgili istatistiksel kavramları etik kuralları çerçevesinde tanımlar. PÇ-10 Farklı spor dallarındaki meslektaşlarının antrenörlük uygulaması ile ilgili görüşlerini dikkate alır. PÇ-23 Farklı seviye ve gruplardaki bireylerle ilgili güncel çalışmalar yapar. PÇ-27 Antrenör olarak sporcu sağlığının korunmasına katkı sağlar. PÇ-34 Alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Sporda çocuk ihmal ve istismarı formlarını ve olası belirtilerini fark edebilir. |
PÇ-1 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili kavramları ve ilkeleri açıklayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-4 Farklı yaş gruplarında yapılan yayınları ve güncel çalışmaları izleme, yorumlama, değerlendirme, analiz yapma ve uygulama bilgisine sahiptir. PÇ-5 Antrenörlük eğitimi programı için belirlenecek kriter ve süreçler doğrultusunda antrenörün görev, yetki ve sorumluluklarının yasal ilkelerini tanımlar. PÇ-9 Spor branşında, branşa özgü veya genel çevre koşullarından kaynaklanabilecek herhangi bir problemle karşılaşılması durumunda problemin tanımlanması ve önlenmesine yönelik öneriler oluşturur. PÇ-11 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarıyla ilgili farklı yaş grupları, cinsiyet ve antrenman düzeylerindeki sporcuların antrenman süreçlerinde karşılaştığı problemleri inceleme ve araştırma konusu yapar. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Sporda çocuk istismarı durumunda doğru tepki ve müdahaleleri öğrenir ve uygulayabilir. |
PÇ-2 Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Sporda Performans Analizi alanlarındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgiye sahiptir. PÇ-6 Antrenör ile ilgili bilimsel araştırmaları planlama, yürütme, raporlama, sunma ve geliştirme sürecinde bilgiye ulaşma, araştırma-kurgulama ve bununla ilgili istatistiksel kavramları etik kuralları çerçevesinde tanımlar. PÇ-9 Spor branşında, branşa özgü veya genel çevre koşullarından kaynaklanabilecek herhangi bir problemle karşılaşılması durumunda problemin tanımlanması ve önlenmesine yönelik öneriler oluşturur. PÇ-16 Antrenör, farklı yaş gruplarındaki bireyleri performans testleri ile belirli aralıklarla kontrol ederek, gerektiğinde antrenman planını yeniden düzenler. PÇ-18 Gizlilik kuralları çerçevesinde farklı gruplardaki bireylerin özelliklerini dikkate alarak sportif değerlendirme ve sonuçlarını, hizmet alanları içerisindeki diğer profesyonellerle paylaşır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sporda Çocuk Koruma" dersi, öğrencilere çocuk koruma temel kavramlarını, çocuk hakları ve uluslararası sözleşmeleri öğretmeyi amaçlamaktadır. Bu ders, sporda çocuk ihmal ve istismarı türleri, risk faktörleri, belirtileri ve sonuçları hakkında bilgi vermenin yanı sıra, uygun yanıt verme teknikleri, uluslararası sporda çocuk koruma politikaları ve yasal düzenlemeler üzerinde durmaktadır. Ayrıca, Türkiye'de sporda çocuk koruma uygulamaları, antrenör-sporcu iletişimi, etik ilkeler ve koruyucu çevre ile ilgili sorumlulukları ele alarak, çocuk koruma uygulamalarının değerlendirilmesi ve iyileştirilmesi için gerekli becerileri kazandırmayı hedeflemektedir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Çocuk Koruma ve Sporda Çocuk Koruma Temel Kavramlar | Anlatım, Rol oynama, Grup Tartışması, Beyin Fırtınası |
2 | Çocuk Hakları ve Uluslararası Sözleşmeler | Anlatım, Rol oynama, Grup Tartışması, Beyin Fırtınası |
3 | Sporda Çocuk İhmal ve İstismarı Türleri | Anlatım, Rol oynama, Grup Tartışması, Beyin Fırtınası |
4 | Sporda Çocuk İhmal ve İstismarı Risk Faktörleri | Anlatım, Rol oynama, Grup Tartışması, Beyin Fırtınası |
5 | Sporda Çocuk İhmal ve İstismarı Belirtileri ve Sonuçları | Anlatım, Rol oynama, Grup Tartışması, Beyin Fırtınası |
6 | Sporda Çocuk İhmal ve İstismarına Uygun Yanıt Verme | Anlatım, Rol oynama, Grup Tartışması, Beyin Fırtınası |
7 | Uluslararası Sporda Çocuk Koruma Politikaları ve Yasal Düzenlemeler | Anlatım, Rol oynama, Grup Tartışması, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | |
9 | Türkiye’de Sporda Çocuk Korumaya Yönelik Uygulamalar | Anlatım, Rol oynama, Grup Tartışması, Beyin Fırtınası |
10 | Antrenör-Sporcu İletişimi ve İlişkisi | Anlatım, Rol oynama, Grup Tartışması, Beyin Fırtınası |
11 | Sporda Çocuk Koruma İçin Antrenör Etik İlkeleri ve Davranış Kodları | Anlatım, Rol oynama, Grup Tartışması, Beyin Fırtınası |
12 | Sporda Koruyucu Çevre ve Sorumluluk Halkaları: Aile, Antrenör, Spor Kulübü | Anlatım, Rol oynama, Grup Tartışması, Beyin Fırtınası |
13 | Sporda Çocuk Koruma Uygulamalarının Değerlendirilmesi ve İyileştirilmesi | Anlatım, Rol oynama, Grup Tartışması, Beyin Fırtınası |
14 | Sporda Çocuk İhmal ve İstismarı: Örnek Vakalar ve Analizleri | Anlatım, Rol oynama, Grup Tartışması, Beyin Fırtınası |
15 | Sporda Çocuk İhmal ve İstismarı: Örnek Vakalar ve Analizleri | Anlatım, Rol oynama, Grup Tartışması, Beyin Fırtınası |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | 1. Güler, D. (2022). Sporda Çocuk Koruma. S. Tuncel (Editör), Sporda Meslek Etiği. (ss. 185-204). Ankara: Efe Akademi. | |
2 | 2. Brackenridge, C. H., Kay, T., & Rhind, D. (2012). Sport, children's rights and violence prevention: A source book on global issues and local programmes. Brunel University Press. | |
3 | 3. UNICEF. Innocenti Research Centre. (2010). Protecting children from violence in sport: A review with focus on industrialized countries. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitaplar Makale ve Araştırma Raporları Sunumlar ve Video Materyalleri |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 8 | 16 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 6 | 12 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 10 | 1 | 10 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 10 | 1 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 86 |