|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI DOKTORA (ÖNERİLEN PROGRAM) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ALTAN GENCER (altangencer@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, Bir fazlı asenkron motor, adım motor, üniversal motor, anahtarlamalı relüktans motoru, fırçasız doğru akım motoru ve sürekli mıknatıslı senkron motorun tasarım özeliklerini, eşdeğer devrelerini ve dinamik davranışlarını konusunda ileri düzeyde bilgi ve ihtiyaca yönelik benzetim modellerinin oluşturulması konusunda bilgi kazandırmaktır. Öğrenciler, bilgisayar tabanlı benzetim ve sayısal analiz araçlarını kullanarak özel elektrik makinalarının performansını değerlendirme yetkinliği kazanacak ve bu alandaki yenilikçi benzetim ve analiz yöntemlerini öğrenerek, ileri özel elektrik makinaları sistemleri üzerinde çalışabilecek bilgiye sahip olacaklardır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Özel elektrik makinalarının yapısını ve çalışma prensibini bilir. |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. PÇ-2 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. PÇ-6 Elektrik Elektronik Mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Özel elektrik makinalarının temellerini bilerek gerekli benzetim devresini yapar. |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. PÇ-2 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. PÇ-6 Elektrik Elektronik Mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Özel elektrik makinalarının benzetim devresi üzerinde gerekli analizleri yapar |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. PÇ-2 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. PÇ-6 Elektrik Elektronik Mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ders programına uygun olarak belirlenecek benzetim programını kullanmak, üniversal motorların benzetimi gerçekleştirmek, adım motorun yapısı, yapısal olarak sınıflandırılması ve stator sargılarının incelenmesi, adım motor sürme sinyallerinin osiloskopta gözlemlenmesi ve tam-yarım adım çalışma modlarında dönüş yönünün belirlenmesi, adım motorda bipolar ve unipolar çalışmada tutma momentinin tespiti, adım motorda bipolar ve unipolar çalışmada hız-moment karakteristiklerinin elde edilmesi, Fırçasız DA motorlarının ve Kalıcı mıknatıslı senkron motorların benzetimini gerçekleştirmek, servo motorların benzetimi gerçekleştirmek, Rüzgar türbinlerinde kullanılan jeneratörlerin benzetimi gerçekleştirmek. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Elektrik makinalarında benzetime giriş ve sınıflandırma | Anlatım, Soru-cevap |
2 | Benzetim programına giriş-temel komut ve blokların tanıtılması | Anlatım, Soru-cevap |
3 | Üniversal motorların benzetimi | Anlatım, Soru-cevap |
4 | Repülsiyon motorların benzetimi | Anlatım, Soru-cevap |
5 | Histerisis motorların benzetimi | Anlatım, Soru-cevap |
6 | Adım motorların benzetimi | Anlatım, Soru-cevap |
7 | Bir fazlı fırçasız DA motorların benzetimi | Anlatım, Soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Üç fazlı fırçasız DA motorların benzetimi | Anlatım, Soru-cevap |
10 | Kalıcı mıknatıslı senkron motorların benzetimi | Anlatım, Soru-cevap |
11 | Anahtarlamalı relüktans motorların benzetimi | Anlatım, Soru-cevap |
12 | Servo motorların benzetimi | Anlatım, Soru-cevap |
13 | Bir fazlı asenkron motorların benzetimi | Anlatım, Soru-cevap |
14 | DA jeneratörlerin benzetimi | Anlatım, Soru-cevap |
15 | AA jeneratörlerin benzetimi | Anlatım, Soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Bal G., Özel Elektrik makinaları, Seçkin Yayınevi,3. Baskı, Ankara, 2006 | |
2 | C.G. Veinott, J.E. Martin, Fractional and Subfractional Horsepower Electric Motors, McGrawHill Book Company | |
3 | T.J.E. Miller, Brushless Permanent Magnet and Reluctance Motor Drives, Clarendon Press, Oxford | |
4 | T. Kenjo, S. Nagamori, Permanent Magnet and Brushless DC Motors, Clarendon Press, Oxford | |
5 | T. Kenjo, Stepping Motors and Their Microprocessor Control, Clarendon Press, Oxford | |
6 | R. Krishnan, Switched Reluctance Motor Drives, Modeling, Simulation, Analysis, Design and Applications, CRC Press | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 18 | 54 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 18 | 54 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 14 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |