|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI DOKTORA (ÖNERİLEN PROGRAM) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AYŞE KOCALMIŞ BİLHAN (akbilhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Güç Elektroniği elemanlarını inceleyerek, bu elemanların kontrolünü ve korumasını sağlamak. İzolasyonlu ve izolasyonsuz DA/DA çeviricilerin devre analizlerini yaparak, bu devrelerinin bilgisayar ortamında benzetim modellerini gerçekleştirmek. Doğru akım motorlarında ve alternatif akım motorlarında açık çevrim ve kapalı çevrim kontrol yöntemlerini öğrenerek, güç elektroniği sistemlerini analiz etme ve tasarlama becerilerini geliştirilöesi amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Güç elektroniğinin tanımını ve ilişkili olduğu konuları bilmek |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. PÇ-3 Belirli, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlama ve uygulama; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanma becerisi. PÇ-6 Elektrik Elektronik Mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yarıiletken elemanlarının özelliklerini bilmek |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. PÇ-2 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. PÇ-9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgiye sahiptir. PÇ-10 Proje yönetimi, risk yönetimi, iş hayatındaki uygulamalar çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sorumluluğunun bilincindedir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | DA ve AA kıyıcıların analizini yapabilmek devre dalga şekillerini çizebilmek |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. PÇ-2 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | DGM inverterlerin çalışmasını analiz etmek, gerilim ve frekans kontrolünün nasıl yapıldığını öğrenmek, inverter harmoniklerini belirlemek. |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. PÇ-3 Belirli, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlama ve uygulama; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanma becerisi. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Elektrik-Elektronik Mühendisleri için mühendislik araçlarını kullanıp mühendislik problemleri için çözüm teknikleri geliştirmek |
PÇ-7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. PÇ-9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Bir mühendislik problemi üzerinde durum çalışması yapmak. Sözlü sunum yapmak. |
PÇ-7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. PÇ-9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Güç elektroniği temel elemanlarını ve çeşitli DA-DA dönüştürücü devrelerini bilgisayar ortamında modellenmesini kapsayacaktır. Öğrenciler, güç elektroniği elemanlarının (diodlar, transistörler, endüktörler, kondansatörler vb.) çalışma prensiplerini ve karakteristiklerini öğreneceklerdir. İzolasyonlu (Forward, Boost, Fly-Back) ve izolasyonsuz (Boost, Fly-Back) DA-DA dönüştürücü devrelerinin modellenmesi üzerinde durularak, devrelerin çalışma prensipleri, matematiksel modellemesi ve simülasyonları yapılacaktır. Ayrıca, iki bölgeli ve dört bölgeli kıyıcı devrelerin DA motor kontrolü üzerindeki etkileri incelenecek ve bu kontrol yöntemlerinin bilgisayar ortamında nasıl modelleneceği öğretilecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Güç elektroniği elemanlarının incelenmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Anahtar modlu güç kaynakları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | İzolasyonsuz flyback çevirici ve modellenmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | İzolasyonlu flyback çevirici ve modellenmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | İzolasyonsuz forward çevirici ve modellenmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | İzolasyonlu forward çevirici ve modellenmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | İzolasyonsuz yükseltici çevirici ve modellenmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | İzolasyonlu yükseltici çevirici ve modellenmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | SMPS lerin kontrolü | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Doğru akım motor kontrolör tasarımı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Doğru akım motor sürücülerini besleyen kıyıcıların analizi ve modellenmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | İki bölgeli kıyıcı ile DA motor kontrolü ve modellenmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Asenkron motor açık çevrim hız kontrolörü tasarımı ve modellenmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Asenkron motor kapalı çevrim hız kontrolörü tasarımı ve modellenmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | N. MOHAN, T. M. UNDELAND and W. P. ROBBINS, Çeviri: Nejat TUNCAY, Metin GÖKAŞAN, Seta BOĞOSYAN, Literatür Yayınları, 1. Basım, Eylül 2003. | |
2 | Güç Elektroniği, Doç. Dr. Osman GÜRDAL, Nobel Yayın Dağıtım, 2. Baskı, 2000. | |
3 | Modern Power Electronics and AC Drives, Bimal K. BOSE, Prentice Hall PTR, 2001. | |
4 | Power Electronic Control of AC Motors, J. M. D. MURPHY and F. G. TURNBULL, Pergamon Pres, 1988. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon, bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 5 | 8 | 40 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 13 | 52 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |