|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI DOKTORA (ÖNERİLEN PROGRAM) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AYŞE KOCALMIŞ BİLHAN (akbilhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Temel güç elektroniği devre elemalarını inceleyerek evirici devreler hakkında detaylı analizler gerçekleştirmek. Tek fazlı ve üç fazlı, akım ve gerilim kaynaklı evirici devrelerinin incelenmesi ve modellenmesinin yapılması. Farklı anahtarlama yöntemlerinin öğrenilmesi ve farklı seviyelerde çalışan evirici devreleri için darbe genişlik modülasyon yöntemlere ait modellemeler yapmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Güç elektroniğinin tanımını ve ilişkili olduğu konuları bilmek |
PÇ-3 Belirli, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlama ve uygulama; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanma becerisi. PÇ-6 Elektrik Elektronik Mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | DC ve AC kıyıcıların analizini yapabilmek devre dalga şekillerini çizebilmek |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. PÇ-2 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | DGM inverterlerin çalışmasını analiz etmek, gerilim ve frekans kontrolünün nasıl yapıldığını öğrenmek, inverter harmoniklerini belirlemek |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. PÇ-3 Belirli, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlama ve uygulama; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanma becerisi. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Bilim ve teknolojide son gelişmeleri izleme bilgisine ulaşmak |
PÇ-7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. PÇ-9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Elektrik-Elektronik Mühendisleri için mühendislik araçlarını kullanabilmek. Mühendislik problemleri için çözüm teknikleri geliştirmek |
PÇ-7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. PÇ-9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Güç elektroniği temel elemanlarının incelenmesi, evirici devreleri çeşitlerinin analizi ve tasarım yöntemlerinin incelenmesi, darbe genişlik modülasyon tekniklerinin farklarının, avantaj ve deazvantajlarının ortaya konulması, darbe genişlik modülasyon tekniklerinin evirici devreler üzerinde modellenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Güç elektroniği elemanlarının tanıtılması | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Temel güç elektroniği devreleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Akım kaynaklı evirici devrelerinin analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Gerilim kaynaklı evirici devrelerinin analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Tek fazlı evirici devresinin analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Üç fazlı evirici devresinin analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Üç fazlı 6 adımlı evirici devresinin analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Eviricilerde ölü zamanın çıkış gerilimine etkisinin incelenmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Eviricilerde anahtarlama yöntemlerinin sınıflandırılması | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Sinüsodial darbe genişlik modülasyon yönteminin analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Uzay vektör darbe genişlik modülasyon yönteminin analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Seçili Harmonik eliminasyonlu darbe genişlik modülasyon yönteminin analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Sigma delta darbe genişlik modülasyon yönteminin analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Harmonik ilaveli darbe genişlik modülasyon yönteminin analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | N. MOHAN, T. M. UNDELAND and W. P. ROBBINS, Çeviri: Nejat TUNCAY, Metin GÖKAŞAN, Seta BOĞOSYAN, Literatür Yayınları, 1. Basım, Eylül 2003. | |
2 | Power Electronics Handbook, Muhammad H. Rasid, 5. Baskı, 2023. | |
3 | Güç Elektroniği, Doç. Dr. Osman GÜRDAL, Nobel Yayın Dağıtım, 2. Baskı, 2008. | |
4 | Güç Elektroniği, Ned Mohan, 2014. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon, bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 5 | 8 | 40 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 13 | 52 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |