|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI DOKTORA (ÖNERİLEN PROGRAM) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞAKİR ŞİMŞİR (sakirsimsir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
İleri sayısal haberleşme alanlarından olan kodlama alanında uzmanlaşmak isteyen öğrencilere, veri sıkıştırması sağlayarak haberleşme kaynaklarının daha verimli kullanılmasına olanak tanıyan çeşitli kaynak kodlama yöntemlerinin yanı sıra, haberleşme sistemlerinde kanal kaynaklı hataların minimize edilmesini sağlayan önemli kanal kodlama yöntemlerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kaynak kodlamasının ne amaçla yapıldığını ve önemini bilir. |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kaynak kodlama yöntemlerinden fark kodlaması, delta modülasyonu, Huffman kodlaması ve aritmetik kodlamanın nasıl gerçekleştirildiğini teknik olarak açıklayabilir. |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. PÇ-2 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. PÇ-6 Elektrik Elektronik Mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|
DÖÇ-3 | Çeşitli hat kodlama tekniklerinden faydalanarak bilgiyi fiziksel bir işaret şeklinde gösterebilir. |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. PÇ-2 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. PÇ-6 Elektrik Elektronik Mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|
DÖÇ-4 | Kanal kodlamasının ne amaçla yapıldığını ve önemini bilir. |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. |
|
DÖÇ-5 | Kanal kodlama yöntemlerinden doğrusal blok kodlama, Hamming kodları, çevrimsel kodlar, BCH kodları, Reed-Solomon kodları, konvolüsyon kodları, turbo ve LDPC kodlarını kullanarak alıcıda meydana gelen kanal kaynaklı bit hatalarını minimize edebilir. |
PÇ-1 Elektrik Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilimsel araştırmalar yaparak, bu bilgilerin yorumlanması ve uygulama becerilerinin kazanılması. PÇ-2 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. PÇ-6 Elektrik Elektronik Mühendisliği alanında mevcut yöntem ve cihazları standartlara göre kullanır, deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kaynak kodlama yöntemlerinden fark kodlaması, farksal darbe kod modülasyonu, delta modülasyonu, uyarlanır delta modülasyonu, Huffman kodlaması ve aritmetik kodlama anlatılacaktır. Bunun haricinde hat kodlaması konusuna da değinilecek olup, bilginin fiziksel bir işaret şeklinde gösterilebilmesini sağlayan çeşitli hat kodlama yöntemleri incelenecektir. Sonrasında kanal kodlama konusuna giriş yapılarak, doğrusal blok kodlama, Hamming kodları, çevrimsel kodlar, BCH kodları, Reed-Solomon kodları, konvolüsyon kodları, turbo ve LDPC kodları detaylı olarak incelenecektir. Son olarak kodlanmış verilerin serpiştirilmesi konusuna değinilerek ders dönemi sonlandırılacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kaynak kodlamasına giriş, fark kodlaması | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
2 | Farksal darbe kod modülasyonu | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
3 | Delta modülasyonu, uyarlanır delta modülasyonu | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
4 | Huffman kodlaması | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
5 | Aritmetik kodlama | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
6 | Hat kodlaması | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
7 | Kanal kodlamasına giriş, doğrusal blok kodlama | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hamming kodları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
10 | Çevrimsel kodlar | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
11 | BCH kodları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
12 | Reed-Solomon kodları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
13 | Konvolüsyon kodları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
14 | Turbo ve LDPC kodlar | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
15 | Kodlanmış verilerin serpiştirilmesi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | 1- Sarp Ertürk, Sayısal Haberleşme, Birsen Yayınevi | |
2 | 2- Shu Lin, Daniel J. Costello, Error Control Coding: Fundamentals and Applications, Prentice-Hall | |
3 | 3- Stephen B. Wicker, Error Control Systems for Digital Communication and Storage, Prentice-Hall | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 18 | 54 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 18 | 54 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 14 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |