|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | KİMYA | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FATMA KARİPCİN (fkaripcin@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı canlı sistemler üzerinde toksik etki yapan kimyasal madde çeşitleri ve bu etkinin ne şekillerde olduğu konularında bilgi ve beceri kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Toksik kimyasal maddelerin canlı sistemler üzerindeki etkilerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Kimya alanında temel teori, kanun ve terimleri kavrar. PÇ-5 Farklı disiplinleri birleştirerek disiplinler arası bağlantıları kurma becerisine sahip olur. PÇ-15 Sağlık, çevre, ilaç, tekstil, gıda vb. endüstriyel alanlarda uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözer. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Toksik madde çeşitlerini ve etki mekanizmalarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Kimya alanında temel teori, kanun ve terimleri kavrar. PÇ-5 Farklı disiplinleri birleştirerek disiplinler arası bağlantıları kurma becerisine sahip olur. PÇ-15 Sağlık, çevre, ilaç, tekstil, gıda vb. endüstriyel alanlarda uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözer. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Kimyasal maddeler için Yarar/Zarar oranı belirleme faktörlerini açıklayabilir, |
PÇ-1 Kimya alanında temel teori, kanun ve terimleri kavrar. PÇ-5 Farklı disiplinleri birleştirerek disiplinler arası bağlantıları kurma becerisine sahip olur. PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Toksikolojik Terminoloji, Sınıflandırma, Doz-cevap ilişkileri, Reseptörler ve toksik maddeler, Toksik bileşiklere maruziyet ve etkilenme, Toksik bileşiklerin etkinliği ve transformasyonu; mutajenez, karsinojenez, teretojenez, immunotoksikoloji, Metal ve ametaller, Toksik besin katkı maddeleri, Pestisit toksikolojisi, Endüstriyel ve çevresel kirleticiler. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Toksikoloji tanımı, tarihçesi ve gelişimi | Anlatma Yöntemi |
| 2 | Toksik maddelerin sınıflandırılması | Anlatma Yöntemi |
| 3 | Toksikoloji ile ilgili temel kavramlar | Anlatma Yöntemi |
| 4 | Kimyasalları kullanırken bilinmesi gerekenler | Anlatma Yöntemi |
| 5 | Tehlikeli kimyasalların tespit yöntemleri | Anlatma Yöntemi |
| 6 | Tehlikeli kimyasal çeşitleri | Anlatma Yöntemi |
| 7 | Mutajenik etki, Karsinojenik etki, Teratojenik etki, Alerjik etki | Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Kimyasalların vücuda giriş yolları | Anlatma Yöntemi |
| 10 | Endüstride kullanılan toksik maddeler | Anlatma Yöntemi |
| 11 | Kimyasal ve farmasötik atıklar ve bertaraf edilmeleri | Anlatma Yöntemi |
| 12 | Laboratuvar atıkları ve bertaraf edilmeleri | Anlatma Yöntemi |
| 13 | İşyerlerinde sıklıkla maruz kalınan kimyasallar | Anlatma Yöntemi |
| 14 | Zararlı pestisidler | Anlatma Yöntemi |
| 15 | Savaş zehirleri | Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Vural, N. (2005). Toksikoloji. Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları, Ankara. | |
| 2 | Akgür, S. A., & Dağlıoğlu, N. (2018). Temel Adli Toksikoloji. Akademisyen Kitabevi. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 12 | 24 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 11 | 33 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 6 | 18 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 120 | ||