Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ADE 508 - ALMAN DİLİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: ADE 508 Adı: UYGULAMALI DİLBİLİM 2 Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ALMAN DİLİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri UYGULAMALI DİLBİLİM 1,
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BİLAL ÜSTÜN (bustun@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
BİLAL ÜSTÜN,
Öğretim Dili Almanca
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Uygulamalı dilbilim alanında Alman Dili örneğinde araştırmalar yapmak. Uygulamalı Dilbilim alanlarından bir tanesi olan Toplumdilbilimi (Soziolinguistik) ele alarak öğrencilerin meslek dili (Berufssprache) alanında Eğitim dili (Unterrichtssprache) çerçevesinde Öğretmen dilinin (Lehrersprache) irdelenmesi, betimlenmesi, gözlemlenmesi, kavram alanlarının bilmesi, alan yazın taranması, dilsel birimlerin incelenmesi ve betimlenmesi. Öğrencilerin yabancı dil olarak Almanca ile öğretmen dili arasında bağ kurması, ilgili alan yazın taraması, kuramsal ve uygulamalı incelemelerde bulunması ve bir makale üretmesi bu dersin amaçları arasındadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
DÖÇ-2 PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
DÖÇ-3 PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Öğretmen dilin bileşenlerini ayırt ederek betimleyebilmek; uygulamalı dilbilim ve yabancı dil olarak Almanca öğretim yöntemleri arasındaki bağlantıyı somutlaştırmak; dile karşı dilbilgisel ve dilbilimsel bakış açısını geliştirilecek, öğretmen dili konusunda araştırma yapılacak, raporlaştırılacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dilbilim ve Uygulamalı Dilbilim; Toplumbilim ve alanları Anlatım, Soru-Cevap
2 Meslek dili; Öğretmen dili; Üstdil; alan yazın Anlatım, Soru-Cevap
3 Öğretmen dili envanter incelemesi ve ölçütleri Anlatım, Soru-Cevap
4 Öğretmen dilinin ses, kelime düzlemlerinin incelenmesi Anlatım, Soru-Cevap
5 Öğretmen dilinin cümle ve metin düzlemlerinin incelenmesi Anlatım, Soru-Cevap
6 Öğretmen dilinin gözlemlenmesi ve raporlaştırılması Anlatım, Soru-Cevap
7 Sesletim ve öğretmen dili Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Kelime ve öğretmen dili Anlatım, Soru-Cevap
10 Sözdizimi ve öğretmen dili Anlatım, Soru-Cevap
11 Yazılı metin ve öğretmen dili Anlatım, Soru-Cevap
12 Sözlü metin ve öğretmen dili Anlatım, Soru-Cevap
13 Kalıplaşmış ifadeler ve öğretmen dili Anlatım, Soru-Cevap
14 Emir cümleleri ve öğretmen dili Anlatım, Soru-Cevap
15 Soru cümleleri ve öğretmen dili Anlatım, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Butzkamm, W. (2011). Unterrichtssprache Deutsch, (2.Auflage). Ismaning: Hueber.
2 Rossig, W., & Prätch, J. (2008). Wissenschaftliche Arbeiten, (7. Auflage). BerlinDruck: Achim.
3 Linke, A., Nussbaumer, M., & Portmann, P.R. (2004). Studienbuch Linguistik, (5. Auflage). Tübingen: Max Niedermeyer
4 Gross, H. (1990). Einführung in die germanistische Linguistik, (2. Auflage). München: Indicium.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Butzkamm, W. (2011). Unterrichtssprache Deutsch, (2.Auflage). Ismaning: Hueber. Rossig, W., & Prätch, J. (2008). Wissenschaftliche Arbeiten, (7. Auflage). BerlinDruck: Achim. Linke, A., Nussbaumer, M., & Portmann, P.R. (2004). Studienbuch Linguistik, (5. Auflage). Tübingen: Max Niedermeyer. Weinrich, H. (2004). Textgrammatik der deutschen Sprache, (2. Auflage). Tehran: Rahnama Press / Olms. Vater, H. (2002). Einführung in die Sprachwissenschaft.München: Wilhelm Fink. Neuner, G., Hufeisen, B. (1999). Angewandte Linguistik für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. München: Langenscheidt. Gross, H. (1990). Einführung in die germanistische Linguistik, (2. Auflage). München: Indicium. Gewenr, W., Klein, K.P. (1982). Grundprobleme der Linguistik (2. Auflage).Baitmannsweiler: Pädagogischer Verlag Burgbücherei Schneider. Artikel zu dem Thema ‘Unterrichtssprache Deutsch’

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 5 25
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 6 48
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 173